Știrile zilei

Ce nu iei niciodată în calcul când te urci în mașină și pleci la drum

În general, oamenii privesc lucrurile din perspectiva propriilor puteri și capacități. Un om bun va crede întotdeauna că toți ceilalți gândesc și acționează la fel ca el, în timp ce un hoț de buzunare va sta mereu cu ochii în patru de teamă să nu fie prădat. Așa e viața croită, așa sunt oamenii plămădiți.

Dar sunt și domenii ale vieții sociale în care imprudența te poate costa viața. În fiecare secundă, milioane de români se află la volan fără să știe că deasupra capului atârnă o adevărată sabie a lui Damocles. Pentru că, odată urcat în mașină, pornești într-o cursă a supraviețuirii și fără să îți dai seama te expui unor pericole constante.

CITEȘTE ȘI: Ziua în care n-am apucat să-mi iau la revedere

Toți ne credem șoferi buni, fără excepție. Deși știrile despre accidentele rutiere grave nu mai contenesc, simțim întotdeauna un soi de siguranță la volan și ni se pare că niciodată nu are cum să ni se întâmple nouă:

„Pot să evit orice accident, frate, că doar îl văd pe ăla de pe contrasens când vine spre mine. Am timp să frânez sau trag dreapta. Asta e, mă duc pe câmp, dar măcar scap cu viață.” Să nu-mi spuneți că nu v-ați gândit niciodată la asta.

Dar iată câteva lucruri la care chiar nu te gândești niciodată când te urci la volan și pleci la drum:

  • că de pe contrasens poate țâșni un șofer băut, un iresponsabil care crede că „are timp” să depășească și care nu-ți lasă timp să reacționezi;
  • că un șofer iese de pe un drum secundar fără să vadă stopul, în timp ce tu mergi liniștit cu familia în mașină și îți spui că n-are ce să ți se întâmple.
  • că într-o curbă fără vizibilitate sau la coborârea de pe un pod un „șofer” așteaptă cu mașina pe avarii, iar viteza ta nu îți permite să mai oprești în siguranță, așa că fie te izbești de el, fie tragi stânga și intri pe contrasens.
  • că un șofer de TIR, care conduce de 15-20 de ore neîntrerupt, se transformă într-o adevărată bombă cu ceas și că doar Dumnezeu decide dacă el va adormi pe un drum aglomerat sau pe o porțiune liberă, fără mașini.
  • că un individ vrea să își ia zilele și că, în nebunia sa, nu a găsit alt mod decât de a se izbi cu mașina de tine. Așa cum s-a întâmplat aici sau aici.
  • că un șofer de 80 de ani, care ar fi trebuit să predea de mult permisul, pleacă pe drumul fără întoarcere cu mașina. Pentru că instinctele îi sunt nule, reacțiile întârziate și manevrele imprudente, tu, om nevinovat, poți plăti cu viața. Așa cum s-a întâmplat aici.
  • pentru că, în general, odată ce te-ai urcat în mașină, singurul lucru cert este ora plecării..

Statisticile înfiorătoare ar trebui să le dea de gândit tuturor șoferilor care pornesc la drum. Numai în Buzău, 18 persoane au murit, iar peste 30 au fost grav rănite în urma accidentelor rutiere produse în prima jumătate a anului.

CITEȘTE ȘI: Ziua în care n-o să te mai întorci acasă

Conform statisticilor realizate de IPJ Buzău, au fost 36 de accidente grave în decurs de 6 luni, însă cu 6 mai puține față de aceeași perioadă a anului trecut. Traversarea neregulamentară a pietonilor este în topul cauzelor producerii de accidente, dar printre cauze se numără și viteza neregulamentară și indisciplina în trafic.


Condu prudent! Pericolele sunt la tot pasul, scenariile unui accident, nenumărate!

loading...

Cosmin Șontică

Așteptăm sesizările dumneavoastră la numărul de telefon 0725 225 335, pe Facebook sau WhatsApp. Vă mulțumim!

9 comentarii

    1. remarca unui german care a mers cu masina condusa de un roman pe E85: ” scuza-ma prietene dar voi sunteti niste sinucigasi …….. de ce ? …… pai cum sa mergeti doar la o jumatate de metru de masina de pe banda cealalta, ambele avand 100km/h ???? asta e curat sinucidere …… ” prima oara cand am auzit am ras dar neamtul are perfecta dreptate ……. si chiar daca au autostrazi romanilor tot le o dor sa treaca masina pe langa masina la jumatate de metru …….

  1. Felicitari pentru articol ! Probabil cea mai mare problema ramane lipsa de educatie. A soferilor care nu respecta legea si a autoritatilor care nu o aplica.

  2. – că de pe contrasens poate țâșni un șofer băut, un iresponsabil care crede că „are timp” să depășească și care nu-ți lasă timp să reacționezi;
    ** Am trecut prin asta de minim 2 ori pe un drum cu o singura banda pe sens. O data in judetul Hunedoara, alta data in judetul Prahova. Am fost atent la trafic, am avut reflexe, si am avut indeminarea si experienta sa evit impactul intrind pe terasamentul drumului fara a derapa in acest timp. Am trecut la mai putin de 1 cm oglida de oglinda cu cel care a intrat in depasire si tot asa fata de borna kilometrica de pe dreapta. N-am pus frina , am evitat miscarile prea bruste de volan. Mi-am marit atentia cind din fata circula coloana de masini relativ lent , mai ales cind ma apropiam de tiruri care circulau din sens opus, camioane care nu ofera vizibilitate pentru soferii care merg in curul lor. In ambele cazuri cel care a intrat in depasire era in spatele unor astfel de camioane. Daca imi aprindeam o tigare , daca umblam la bord, daca nu aveam ambele miini pe volan eram mort azi.

    – că un șofer iese de pe un drum secundar fără să vadă stopul, în timp ce tu mergi liniștit cu familia în mașină și îți spui că n-are ce să ți se întâmple.
    ** Am trecut prin asta de mai mult de 20 de ori. Am anticipat traficul cit am putut de mult in fata, pe ambele sensuri si nu merg niciodata in spatele masinilor care nu-mi permit sa fac asta. Daca am o masina in fata care nu-mi permite vizibilitatea necesara anticiparii traficului maresc distanta sau il depasesc. De fiecare data am avut timp si spatiu sa evit fara probleme acest tip de pericol. Trebuie experienta la volan si nu trebuie niciodata sa ignori actiuni improprii ale participantilor la trafic. E valabil si la trecerea pe linga parcari cu iesire directa in drum. Si pentru pietoni inconstienti.

    – că într-o curbă fără vizibilitate sau la coborârea de pe un pod un „șofer” așteaptă cu mașina pe avarii, iar viteza ta nu îți permite să mai oprești în siguranță, așa că fie te izbești de el, fie tragi stânga și intri pe contrasens.
    ** Si prin aceasta situatie am trecut de multe ori. Am anticipat pericolul existentei unei asemenea situatii si am redus viteza inainte de a ma intilni cu acesta situatie periculoasa. In acest caz ma asigur ca cel din spate are timp sa ma evite in cazul in care trebuie frina de urgenta pentru el. Nu stau pe directia lui de rulare in cazul in care trebuie sa frinez brusc.

    – că un șofer de TIR, care conduce de 15-20 de ore neîntrerupt, se transformă într-o adevărată bombă cu ceas și că doar Dumnezeu decide dacă el va adormi pe un drum aglomerat sau pe o porțiune liberă, fără mașini.
    ** Si prin asta am trecut o singura data. Nu era sofer de tir , era un tinar intr-o honda care a adormit la volan.
    Aici , intr-adevar , e nevoie de NOROC ! Nu poti anticipa asa ceva niciodata si, mai ales , nu poti anticipa reactia lui daca se trezeste in timp ce vine spre tine. Eu l-am evitat prin stinga lui, dreapta mea, fara sa-l caxonez ! In general soferii care se trezesc au reflexul sa traga dreapta de volan, insa tot e nevoie de mult noroc !

    – că un individ vrea să își ia zilele și că, în nebunia sa, nu a găsit alt mod decât de a se izbi cu mașina de tine. Așa cum s-a întâmplat aici sau aici.
    ** Nu mi s-a intimplat. Probabil voi astepta , daca am timpul necesar, un impact frontal pina in ultimul moment si apoi voi reactiona virind ori dreapta ori stinga, fara a frina. Daca am timp, voi incerca sa ma pozitionez in asa fel incit sa am spatiu de ocolire si pe dreapta si pe stinga pozitionindu-ma cit mai aproape de mijlocul drumului. Dar si aici e nevoie de mult noroc.

    – că un șofer de 80 de ani, care ar fi trebuit să predea de mult permisul, pleacă pe drumul fără întoarcere cu mașina. Pentru că instinctele îi sunt nule, reacțiile întârziate și manevrele imprudente, tu, om nevinovat, poți plăti cu viața. Așa cum s-a întâmplat aici.
    ** Mi se intimpla mai tot timpul.
    Nu numai cei in virsta au asemenea comportamente , ci si oamenii indiferent de virsta, bauti, drogati, care se cred asii soselelor.
    Aici intervine experienta la volan, capacitatea de a recunoaste din timp in trafic potentialii soferi pericolosi. Eu pot , cu o precizie de peste 85% sa-i recunosc in trafic normal. Insa mai exista cei 15 %…
    Cel mai important aici este ca INTOTDEAUNA sa anticipezi traficul in toate directiile, pe toate sensurile. iar pentru asta ai nevoie de VIZIBILITATE si EXPERIENTA.

    1. Aveți absoluta dreptate!exact așa este și teoria mea despre șoferie!anticipez orice rahat în orice situatie (scuzati-mi expresia dar mi se pare potrivită ),dacă nu pot anticipa orice lucru rău imaginabile în orice situație, iau mana din gaz!eu sunt și foarte pasionat motociclist și nuuu merg deloc încet! DAR : dacă nu pot anticipa orice situație în orice moment,100% (99%e prea putin) gata-deja reduc viteza,ba chiar frânez. Încerc saa gândesc tot timpul ca în legile lui Murphy-ca orice se poate întâmpla oriunde,și acționez ca atare. Unde e „loc de intors” dacă tăticu,îmi fac damblaua. Ca sa nu mai zic ca fiara de sub mine trebuie sa fie în stare perfecta,de aceea o controlez personal cap-coada ore întregi înainte de concediu,ca în rest merg ceva mai puțin și atunci controlez ceva mai rar toate elementele importante. Dar:cu toată anticipata cu tot,totuși se pot întâmpla lucruri periculoase care nu pot fi complet exclus. Mai ales la motocicleta am o stratezi proprie cu care unii prieteni nu sunt de acord: cine face pe doua roti accident,e numai el de vina.Pentru ca nu a prevenit suficient.Eu merg de peste 40 de ani pe doua și pe patru roti și toate aceste teorii pana acum m-au scăpat de probleme majore.

      1. Eu sunt de acord cu tot ce s-a spus aici. Problema este ca majoritatea soferilor nu realizeaza punctele din articolul asta. Ei nici nu vor sa auda de asa ceva, sa-si imagineze asa ceva. Nu stiu de unde e frica asta dar daca constientizezi si iei actiuni in directia asta esti relativ in siguranta. De multe ori ma vad singurul pe drum care mai incetineste la o intersectie chiar daca-i dirijata, sau care nu face o depasire chiar daca are ceva spatiu, sau care incetineste intr-o curba. Mi-am dezolvat un simt, mi se activeaza, simt ca ceva poate fi periculos. Si cand ceva nu mi se pare in regula am o chestie care o stiu de buna, la viteza mai mica am mai mult timp de reactie. Deci aia trebuie facut..!

  3. Cer scuze pentru ca nu am corectat textul suficient de bine,sunt și un pic grăbit, dar am vrut sa public totuși și părerea mea ca poate așa mai salvez vreo viață. .

  4. Niște jegoși care și au bătut joc de învățământ sănătate industrie și de codul rutier art 161 anulat de oug art 54 te trec fiorii de javre care dau oug uri pt odraslele lor
    Sa dea oug ca pana la 35 de ani sa nu poți conduce un auto cu capacitate cilindrica mai mare de… Și cai mai mulți de… Prins cu alcoolemie fără drept de permis sa faceți drumuri sa uniti bazele de date sa puteți accesa cine trebuie sa predea permisul
    Nu sa va fie frica de un om la 80 de ani ca ala sigur nu merge cu 200 la ora sigur merge atent și poate cu 80. 100 la ora… Vina lui ca ncurca pramatii cu mulți bani și pramatii de bani gata cu mașini bengoase și cu legături de tot felul

Dă-i un răspuns lui IULIAN Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button