PoliticăȘtirile zilei

Ce vrea să facă un deputat buzoian pentru românii din diaspora

Deputatul social-democrat de Buzău Sebastian Radu, secretar al Comisiei pentru comunităţile de români din afara graniţelor ţării, a susţinut în plenul Camerei Deputaţilor o declaraţie politică privitoare la situaţia cetăţenilor români care îşi stabilesc domiciliul într-o altă ţară.

În momentul în care anunţă că şi-au stabilit domiciliul în străinătate, acestora li se retrage cartea de identitate, în conformitate cu prevederile Legii 248/2005, care precizează, la articolul 34, că cetăţeanul român care şi-a stabilit domiciliul în străinătate are obligaţia ca, la înmânarea paşaportului simplu electronic ori a unui paşaport simplu temporar cu menţionarea ţării de domiciliu, să predea actul de identitate care atestă existenţa domiciliului în România, emis de autorităţile române.

Codul Civil prevede, la articolul 86, că cetăţenii români au dreptul să îşi stabilească ori să îşi schimbe, în mod liber, domiciliul sau reşedinţa, în ţară sau în străinătate. Cartea de Identitate retrasă este înlocuită cu paşaportul CRDS (paşa­­port simplu electronic pentru cetăţeni români cu domiciliul în străinătate, n.r.), fapt care, de multe ori, pune în dificultate cetăţenii români, dacă aceştia doresc să li se aplice o viză, de ­exe­mplu. Din momentul în care depun paşaportul la consulat până îl pot ridica, aceştia nu mai pot călători, deoarece nu au asupra lor un document de identitate valabil. Aceasta este, practic, o restrângere a dreptului la liberă circulaţie, drept garantat, printre altele, de chiar Legea 248/2005.”, spune Sebas­tian Radu.

Acesta spune că a sesizat motivul pentru care se întâmplă acest lucru, res­pectiv articolul 2, aliniat (3) al Ordonanţei de Urgenţă 97/2005, care spune că pentru cetăţenii români care au domiciliul în străinătate, evidenţa acestora se ţine după princi­piul ultimului domiciliu avut în ţară şi după reşedinţa declarată în România.

Acest principiu este, din punctul meu de vedere, absurd. De ce se ţine evidenţa cetăţenilor cu domiciliul în străinătate după ultimul domiciliul avut în ţară sau după reşedinţa declarată în România? Este clar un nonsens şi nu înţeleg de ce acest fapt nu a fost sesizat timp de 13 ani. Nu este acceptabil să avem cetăţeni care să se bucure de mai puţine drepturi doar din cauza locului în care aleg să îşi stabilească domiciliul şi care doresc să aibă o relaţie corectă cu statul, declarându-şi domiciliul acolo unde locuiesc, nu acolo unde au convins pe cineva să îi ia în spaţiu. Toţi cetăţenii români, indiferent unde aleg să îşi stabilească domiciliul, trebuie să se bucure de aceleaşi drepturi şi libertăţi şi să fie trataţi egal de statul de care aparţin”, mai spune deputatul social-democrat de Buzău.

Sebastian Radu arată că se va adresa membrilor guvernului care au atribuţii în acest domeniu pentru a modifica urgent OUG. 97/2005 şi actele normative care decurg din aceasta, deoarece consideră că situaţia necesită o rezolvare mult mai rapidă decât parcursul clasic al unei iniţiative parlamentare.

Cosmin Șontică

Vă mulțumim pentru vizită! Așteptăm sesizările dumneavoastră la numărul de telefon 0725 225 335, pe Facebook sau pe WhatsApp.

2 Comments

  1. Ordonanța de urgență nr 97/2005.Serviciile publice comunitare de evidență a persoanelor eliberează o nouă carte de identitate în următoarele cazuri:

    -al 1:lit c) în cazul schimbării domiciliului;(2) În termen de 15 zile de la producerea uneia dintre situațiile prevăzute la alin. (1) lit. b)-j), titularul sau reprezentantul legal al acestuia este obligat să solicite serviciului public comunitar de evidență a persoanelor eliberarea unei noi cărți de identitate, prezentând documentele prevăzute la art. 14 alin. (3), (4) sau (5).

Dă-i un răspuns lui Elena Panțuru Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button