EducaţieȘtirile zilei

Clasa centrată pe elev – strategie didactică inovativă pentru managementul clasei

A doua mobilitate a proiectului de ACREDITARE EDUCAȚIE ȘCOLARĂ 2021-2027 Cod acreditare: 2020-1-RO01-KA120-SCH-095302 a avut loc în Italia, Florența, 2-6 aprilie 2022.

Moblitatea a presupus deplasarea a 2 cadre didactice – Popa Florinela Marilena și Codreanu Anca Iuliana – la cursul de formare profesională „Student Centered Classroom – Teachers as Promoters of Active Learning”. Furnizorul cursului a fost Europass Theacher Academy, trainer Roberta Begliomini.

Activitățile de formare s-au derulat pe parcursul a 5 zile și, pe lângă aspectele teoretice prezentate au cuprins și activități specifice schimbului de exemple de bună practică pentru cadrele didactice participante.

Cursul a debutat cu prezentarea programului și a regulilor de respectat pe parcursul derulării activităților. În prima parte a zilei, exercițiu– joc de prezentare a cursanților din cele 8 țări participante (Finlanda, Norvegia, Estonia, Letonia, Belgia, Spania, Ungaria si Romania). A urmat vizionarea videoclipurilor de prezentare a școlilor din care aceștia provin – partea I.

În continuare, s-au purtat discuții în grup despre așteptările cursanților de la acest curs. Pornind de la un fragment de film, cursanții au avut sarcina să descopere stiluri diferențiate de predare.

Tema zilei: înapoi la individ, susținerea cooperării și a responsabilității.

A doua zi, s-a continuat vizionarea videoclipurilor de prezentare a școlilor. După ce s-au recapitulat cuvintele-cheie pentru Clasa centrată pe elev despre care s-a vorbit în ziua precedentă, grupul a fost împărțit în echipe. S-a dezbătut predarea diferențiata și învățarea eficientă.

Printr-un joc, cursanții au fost invitați să își identifice aspectele atractive ale stilului de predare și să le împărtășească cu ceilalți în grupe de lucru.

O provocare pentru cursanți a fost identificarea diferențelor dintre rolurile pe care le poate îndeplini un dascăl (mentor, ghid, facilitator sau coach).

Cea de-a treia zi a mobilității a fost dedicată prezentării modalităților practice de abordare a metodei Flipped Classroom (Clasa inversată sau Clasa în oglindă). Pornind de la faptul că aproape toți elevii utilizează cu ușurință internetul, s-a ajuns la concluzia că ei sunt capabili să preia controlul asupra procesului de învățare prin studierea materialelor de curs în afara clasei, folosind lecturi, cursuri video pre-înregistrate sau emisiuni de cercetare, urmând ca în clasă, îndrumat de profesor și interacționând cu colegii, să își clarifice neînțelegerile și să pună în practică informațiile dobândite. Activitățile abordate pe grupe s-au finalizat cu prezentarea opiniilor cursanților PRO sau CONTRA utilizării acestei metode.

Ziua a patra a debutat cu un brainstorming pentru a exemplifica diverse teme de interes sporit pentru copii si adolescenti.

Cursanții au fost împărțiți în echipe, pentru a lucra folosind metoda Task Based Learning (TBL).

În continuare, trainerul a prezentat metoda Project Based Learning, solicitând echipelor să exemplifice o serie de sarcini de proiect.

La finalul zilei s-a discutat despre feed-back și evaluare formativă în procesul de învățământ.

Ultima zi a cursului a început cu o discuție despre metodele folosite în clasa centrată pe elev. Învățarea pe bază de anchetă, proiectul, învațarea prin descoperire, învățarea prin probleme reale, TBL sunt doar cateva metode utilizate în SCC (Student centered classroom).

Activitatea a continuat cu discuția despre Content Language Integrated Learning (CLIL).

Participantii au împărtășit experiența pe care au acumulat-o în perioada pandemiei, privind utilizarea instrumentelor digitale. Cursanții au avut prilejul să descopere noi table colaborative ce pot fi folosite în activitatea online, platforme  gratuite pentru crearea de teste, instrumente de creare de conținut, dar și platforme pentru jocuri, completand astfel lista oferita de formator.

Cursantii din Finlanda, Norvegia, Belgia, Estonia, Letonia, Spania, Ungaria și România au realizat fiecare propriul proiect, folosind cunoștințele dobândite la acest curs de formare.

Cursul s-a încheiat cu o festivitate de decernare a certificatelor, care atestă participarea la cursul ”Student centered classroom – Teachers as Promoters of  Active Learning” (SCC).

Cele două cadre didactice participante la curs vor disemina informațiile dobândite în cadrul comisiilor metodice din școală, dar și la nivelul comunității, prin mass media locală și județeană.

Exemplele de bună practică și cunoștințele dobândite vor fi puse în aplicare cu siguranță în perioada următoare, nu doar de cele două cadre didactice, dar și de cei care vor afla informațiile diseminate.

Cosmin Șontică

Vă mulțumim pentru vizită! Așteptăm sesizările dumneavoastră la numărul de telefon 0725 225 335, pe Facebook sau pe WhatsApp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
error: Textul nu poate fi copiat!