GÂNDURI, RÂNDURI...Știrile zilei

DN 10, numele tău e Neputință!

Puține manifestări ale neputinței pot egala ceea ce se întâmplă, astăzi, pe Drumul Național 10, la Siriu, adică în punctul nevralgic al celei mai scurte căi de legătură dintre Muntenia și Ardeal. Cu o frecvență tot mai mare, muntele își varsă măruntaiele peste șoseaua fragilă ca o venă de pe trupul unui uriaș, iar drumul pare că alunecă, pe zi ce trece, în hău. 

Sisif, fiul lui Aeolus, era supus supliciului de a împinge în permanență un bolovan la deal. Repetabila povară ni s-a transmis și nouă, muritorilor de rând, numai că în sens invers: De când comuniștii – în damnabilul lor elan muncitoresc – au construit baraje, drumuri, poduri și au cocoțat viaducte pe sprâncenele munților, nimeni nu a reușit să se mai ridice la aceeași înălțime. Nici la propriu, dar nici la figurat. Așa se face că, astăzi, suntem condamnați să ținem piept lucrurilor care, iată, nu se mai ridică, ci vin la vale…

Muntele de la Siriu e unul dintre ele. Din anii ’70, de când a început construcția barajului de la Siriu, șoseaua a fost scoasă de pe fundul actualului lac și a fost urcată cu îndrăzneală pe versant. O jumătate de secol a fost mult prea mult pentru drumul ce șerpuiește temerar pe marginea prăpastiei. În ultimii ani, mai ales în anotimpul dezghețului, burta muntelui se sparge, iar colosul de piatră își varsă măruntaiele peste drumeag. Traficul se oprește, iar în cele mai fericite cazuri acesta rămâne singurul cost.

Imagine realizată la câteva minute de la prăbușirea stâncii.
  • Natura, vinovatul perfect.

Dacă vei întreba un ministru a cui e vina pentru ceea ce se întâmplă astăzi la Siriu, îți va spune că, desigur, este culpa naturii. Nimeni nu vorbește însă despre soluții. E drept că a-i cere unui premier român să construiască tuneluri prin muntele de la Siriu, așa cum a făcut Grecia, e ca și cum i-ai cere unui fotbalist accidentat să facă o sută de genuflexiuni. Țara noastră are, totuși, un anumit buget și un anumit statut între țările estice. Probabil că alte probleme sunt mult mai importante și, de aceea, infrastructura rutieră este ținută la un anumit nivel.

1974, anul începerii lucrărilor de la baraj.

Dar problema de la Siriu e de importanță strategică, iar abandonarea ei ne-ar plasa direct în categoria statelor subdezvoltate, pentru care supraviețuirea este mai importantă decât…transportul.

  • O țară plină de specialiști.

S-au dus inginerii. Au dispărut miniștrii. Au ieșit la pensie bărbații de stat, care se băteau pentru interesul național. Au plecat în locul acela cu verdeață, căruia nu îi supraviețuiește nimeni, sau se află în concediu, în vastele încăperi din Palatul Victoria. Cine să rezolve problema de la Siriu? Poate doar localnicii, care, înarmați cu fărașe și lopeți, s-ar lua la trântă cu muntele, ca într-un poem suprarealist de Tristan Tzara.

În ultimii ani, ca și azi, puterea și opoziția și-au susținut zgomotos acuzele, în fața unei mulțimi care nu știa ce exact ce vrea și -mai ales – care se mulțumea cu puțin. Așa că show-ul a fost pe deplin gustat, dar, când a sosit nota de plată, ambele tabere au început să ridice din umeri.

A venit nota de plată, prieteni, iar noi avem în buzunar doar mărunțiș. Cel mai circulat drum care face legătura între Buzău și Brașov rămâne închis. Șoseaua este încă acoperită de blocul de peste 300 de tone prăbușit în noaptea de miercuri spre joi. Pirotehniștii au detonat un bloc masiv, după ce au constatat că muntele din care s-a surpat stânca nu prezintă stabilitate.

Săraca țară bogată: Avem resurse, dar cad drumurile cu noi.

Explozibilul a fost montat în două puncte pe suprafața acestuia, la o înălțime de 30 de metri deasupra solului. Operațiunea dificilă și plină de risc s-a derulat timp de aproape patru ore. Detonarea s-a făcut cu 40 de kilograme de trotil.

Alunecarea de joi nu e prima și nici ultima. În urma stâncii căzute pe DN 10 rămân însă câteva întrebări:

  • Cât le va lua celor de la CNAIR să redea drumul traficului rutier?
  • Cât de sigur este DN 10, după numeroasele incidente – unele soldate cu victime?
  • Cine răspunde pentru eventualele pierderi de vieți omenești, în cazul în care – Doamne ferește! – stâncile vor surprinde o mașină aflată în mers?
  • A efectuat cineva, în ultimii ani, măsurători sau vreun studiu de specialitate în ceea ce privește siguranța traficului pe DN 10 sau mergem pe principiul „Când s-o auzi poc înseamnă că a căzut”?

Cosmin Șontică

Vă mulțumim pentru vizită! Așteptăm sesizările dumneavoastră la numărul de telefon 0725 225 335, pe Facebook sau pe WhatsApp.

One Comment

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button