
Dacă s-ar face un clasament al celor mai periculoase și mai aglomerate drumuri din regiune, cu siguranță E85 și DN 1B ar ocupa locuri fruntașe. Apropiata deschidere a Autostrăzii A7 promite să reducă însă riscurile pe care și le asumă șoferii atunci când pornesc spre Ploiești sau București, în prezent neavând altă soluție decât cele două drumuri de tristă faimă.
E85, cunoscut și ca „Drumul morții”, traversează țara de la nord la sud, fiind principala legătură între București și Moldova. Traficul intens, numărul mare de vehicule grele și viteza excesivă contribuie la frecvente accidente grave.
Nici DN 1B nu e mai prejos. Șoseaua care leagă Buzăul de Ploiești este un traseu alternativ pentru E85, dar nu neapărat și mai sigur. Curbele periculoase, lipsa benzilor de urgență și infrastructura învechită pun șoferii în pericol, mai ales pe timp de noapte sau în condiții meteorologice nefavorabile.
Deschiderea în etape a Autostrăzii A7 promite să reducă aceste riscuri, oferind o rută rapidă și sigură pentru șoferi. Dacă lucrările avansează conform planului, din luna aprilie șoferii ar putea circula pe autostradă de la Buzău la București.
La finalul anului trecut, autoritățile și constructorii sperau să deschidă traficul pe cei 28,25 de kilometri de pe Lotul 1 al A7 Ploiești – Buzău, între Mizil și Stâlpu. Unele probleme apărute în execuția lucrărilor au făcut să nu mai fie posibilă o inaugurare rapidă în 2024. Într-un scenariu optimist, acest lucru ar fi posibil din luna aprilie:
Între nodurile Mizil și Buzău Est, Autostrada A7 are mai multe puncte fierbinți, fiecare cu povestea și complicațiile sale tehnice și birocratice. Însă, cu puțină muncă și cu niște gândire limpede din partea mai-marilor Grindeanu (ministru), Scrioșteanu (secretar de stat) și Pistol (director general CNAIR), șoferii pot scăpa de coșmarul de pe DN2 și DN1B în etape, începând cu finalul lunii aprilie 2025”, spune Asociația Pro Infrastructura (API), care prezintă un „scenariu optimist” pentru A7.
Pe lotul 2 din A7 Ploiești – Buzău constructorii Coni și Trace „trebuie să rezolve problemele cu sudurile neconforme de la pasajul pe DJ 102H peste A7 în apropiere de Mizil. Dacă proiectantul a livrat soluția de remediere și toți responsabilii implicați vor semna teancul de hârtii, putem spera ca această structură și cea din nodul Mizil să fie gata de trafic la sfârșit de aprilie. Termenul contractual actualizat, octombrie 2024, este depășit”, mai spun reprezentanții asociației.
Pe lotul adiacent lucrează turcii de la Nurol, cei 13,9 km de pe Lotul 3 Ploiești – Buzău. Termenul de finalizare este finalul anului, iar situația din teren arată că antreprenorul este în grafic pentru o inaugurare în toamnă. Potrivit Pro Infrastructura, turcii „pot pregăti mini-secțiunea dintre Pădurea Spătaru și nodul-trifoi Buzău Vest (A7xDN2)” pentru a fi dată în trafic odată cu lotul 2. „Există mai multe soluții pentru conexiunea temporară, fără pasajul pe DN2 peste A7, toate mai bune decât cea prin Stâlpu/Costești”, explică Asociația.
„Tot la final de aprilie, dar în celălalt capăt al tronsonului Nurol, vecinii de la UMB pot inaugura podul peste Buzău, parte din lotul 1 al Autostrăzii A7 Buzău-Focșani, conectat cu DN2B prin bretelele făcute de turci. Podul a fost promis în nenumărate rânduri anul trecut pentru vară, toamnă, apoi decembrie 2024, atât de UMB, cât și de autorități. Mai mult, are depășit atât termenul contractual inițial, august 2024, cât și pe cel actualizat, ianuarie 2025”, detaliază API.
- De 1 mai, pe A7 de la Ploiești la Focșani
„Cu alte cuvinte, cu niște muncă și cu puțină coordonare între oficialii statului român și constructori, sperăm că în jur de 1 mai circulăm complet pe Autostrada A7 între Dumbrava (nod A7xA3) și Buzău Vest (A7xDN2), traversăm municipiul prin sud, pe DN 2B, și urcăm iar pe A7 în nodul Buzău Est (A7xDN2B), cu drum liber până la Focșani Nord”, notează Pro Infrastructura.
Ulterior, în toamnă Nurol ar putea deschide și restul lotului, astfel încât șoferii să aibă autostradă continuă de la Ploiești (Dumbrava) până la Focșani Nord. „Spre final de 2025, tot pe A7 așteptăm bineînțeles diverse tronsoane la nord de Focșani, în afara centurii Adjud care poate fi deschisă în vară. Dar despre ele revenim (…) când se vor clarifica mișcările de trupe în teren ale armatei UMB”, mai spune Asociația.
Unde naiba sunt curbe periculoase pe DN1B? Drumul, în afară de faptul că este foarte îngust, cu câte o singură bandă pe fiecare sens de deplasare, este destul de drept, singurele curbe fiind una la ieșirea din Ulmeni, alta la intrarea în Mizil și vreo câteva prin Valea Călugărească, dar acestea din urmă nu se pun, fiind destul de largi și drumul are acolo câte două benzi pe fiecare sens. Periculozitatea acestui drum constă într-adevăr în faptul că, repet, este destul de îngust, făcând aproape imposibilă depășirea, iar mulți conducători auto grăbiți sau teribiliști ignoră acest fapt, intră în depășiri riscante ce se finalizează de foarte multe ori cu accidente groaznice. Totodată, datorită „caracteristicii” sale principale, adică aceea de a avea doar o bandă pe sens, drumul este extrem de aglomerat fiind singura legătură între Ploiești și Buzău. Iar de banda de urgență nici nu poate fi vorba, drumul neavând măcar nici acel acostament sub forma jumătății de benzi, cum are DN2. Sperăm ca mult așteptata autostradă să rezolve această gravă problemă, prin deschiderea cât mai urgentă a acelui lot 2, dar din câte se știe, se pare că lucrările de remediere la podul de pa DJ102H încă nu au fost demarate. Poate la vară, încolo…