Educaţie Știrile zilei

Elevii școlii „George Emil Palade”, proiect de mobilitate în Italia

Școala Gimnazială ”George Emil Palade” este una dintre unitățile școlare partenere din cadrul proiectului Erasmus ”STEAM like Leonardo”, aflat în al doilea an de desfășurare. Mobilitatea C4 din cadrul acestui proiect s-a desfășurat în perioada 14-18 octombrie, în Perugia, cel mai important oraș din regiunea Umbria.

Aceasta este vestită pentru dealurile domoale, cu drumuri șerpuite ce duc invariabil spre așezări pitorești, cu iz istoric. Orașul gazdă al acestei mobilități ne-a purtat prin istoria-i care începe în perioada etruscă, ne-a fascinat cu încântătoarea îmbinare dintre ceea ce are natura mai frumos să ofere și felul în care omul, de-a lungul istoriei, a știut să respecte și să valorifice. Întins pe culmile dealurilor, precum petalele unui crin, având străduțe întortocheate pe care le străbați cu pași domoli, pentru a te bucura din plin  de arhitectură, istorie și artă, de vestitele produse culinare emblematice pentru Italia, de efervescența locuitorilor urbei, Perugia ne-a surprins și rămas în memoria afectivă ca orașul pe care ceața dimineții se străduiește timid, dar fără izbândă, să-l cuprindă, pe care razele soarelui îl complimentează de la răsărit, până la apus.

Întâlnirea din cadrul proiectului a avut ca temă generală „Leonardo vizionarul”. Grupul țintă al mobilității a fost format din echipe de 6 elevi din țările partenere și elevii gazdă, în număr de 24. Cele 6 echipe internaționale formate au avut câte 8 membri fiecare.

  • Ziua I

Activitățile din prima zi au debutat cu deschiderea oficială a mobilității, prezentarea și vizitarea școlii. Activitățile sportive care au urmat, organizate pe echipe, au permis optimizarea comunicării între membrii acestora. S-au împărțit primele zâmbete și s-au născut primele strategii de grup. Ziua a continuat cu activitatea de diseminare a proiectelor realizate în echipe internaționale cu aplicația Genially, coordonate de profesorii parteneri pe temele – prisma optică și ochiul uman. Activitățile de după-amiaza au presupus întâlnirea cu autoritățile locale și prezentarea proiectului pentru diseminare. Vizita de documentare de la Galeria Umbria a permis partenerilor să discute despre principiul proporției în artă și modul în care aceasta a fost folosită în operele exponatelor existente în galerie.

  • Ziua 2

Gazdele ne-au organizat o vizită de documentare în orașul în care se consideră că s-au pus bazele Renașterii, Florența. Vizitele ghidate de la Muzeul Leonardo da Vinci și de la Galeria Uffizi au făcut loc admirației și fascinației față de geniul  lui da Vinci și al celorlalți artiști, pictori sau sculptori ale căror opere bucură ochiul și sufletul privitorului. Partenerii au aflat despre codexurile lui Leonardo, cu precădere cel descoperit în Milano, conectat preponderent zborului și au putut experimenta diferite forțe și principii fizice pe exponatele construite după desenele lui Leonardo.

  • Ziua 3

În prima parte a zilei s-au desfășurat trei activități simultane, în echipe internaționale conectate temei proiectului: machete cu mașinile de zbor ale lui Leonardo,  articole pentru jurnalul electronic al proiectului, rezolvarea sarcinilor pentru escape room. În a doua parte a zilei s-au realizat două activități conectate proiectului, activități ce au avut loc în cadrul Clubului de Știință și Tehnologie al orașului: podul lui Leonardo și programarea dronelor pentru a se ridica de la sol. Vizita de documentare din centrul orașului a permis interacțiunea partenerilor cu elementele de cultură și civilizație locală – dezvoltarea comunității de-a lungul secolelor. S-au oferit informații interesante despre istoria orașului, s-au vizitat puncte strategice și, după un efort considerabil de a urca multe trepte, s-a putut admira Perugia de sus, din unul din turnurile care străjuiesc orașul.

  • Ziua 4

Deși ceața ne-a însoțit în primele ore ale dimineții, soarele somnoros a ajutat în cele din urmă participanții să observe zborul păsărilor aflate în migrație pe lacul Trasimeno. Un expert ornitolog a explicat modul în care se monitorizează migrația păsărilor din nordul Europei spre sud, efectuând și o activitate demonstrativă de măsurare, cântărire și marcare a păsărilor cu inele. În a doua parte a zilei participanții au fost implicați în vizita de documentare la Assisi. S-au putut observa și analiza în picturile murale și fresce modul în care perspectiva în artă a evoluat în timp la diferiți pictori. Activitățile programate pentru această zi s-au încheiat cu simularea zborului cu deltaplanului.

Ziua 5

Elevii participanți au continuat scrierea jurnalului online al proiectului. Elevii școlii gazdă au oferit un exemplu de bună practică în programare și robotică. Profesorii coordonatori au avut două întâlniri în care au stabilit temele următoarelor două mobilități, modalități de diseminare și evaluare, proceduri de finalizare a produselor proiectului în acord cu aplicația proiectului.

  • Impresii ale elevilor participanți la mobilitate:
  • „A fost prima oară când am mers în Italia și a fost una dintre cele mai frumoase experiențe pe care le-am avut. Începusem să număr zilele până când o să mergem aici încă de când italienii au plecat din România și eram atât de nerăbdătoare să mă întâlnesc din nou cu ei, dar mai ales cu fata care a stat la mine acasă și cu care m-am distrat la maxim în fiecare zi. Am aterizat în Italia duminică. Eram foarte obosită după drum, dar în momentul în care i-am văzut pe toți așteptându-ne m-am bucurat imediat, nu puteam să cred că după atâta timp ne-am întâlnit din nou cu ei, eram atât de fericită . În prima zi am mers la școală pe jos, iar când am ajuns la liceul lor, Galileo Galilei, am fost întâmpinați de directoarea școlii. După aceea am avut prima noastră activitate  ce consta în niște activități sportive. Astfel am ajuns să jucăm împreună volei. După pauza de masă am fost la Galeria Naționala și după gazdele noastre ne-au făcut o surpriză și ne-au dus într-un parc de distracții unde ne-am distrat de minune. A doua zi am plecat din Piazza Partigiani și am mers la Florența. Acolo am făcut turul unei părți din oraș și am vizitat Muzeul lui Leonardo, apoi Galeria Uffizi. In ziua a treia am avut activități în cadrul proiectului, iar în a patra zi am avut din nou o excursie, de data aceasta la lacul Trasimeno, unde o doamnă ne-a vorbit despre păsările ce vin în fiecare an acolo. După aceea am primit fiecare câte un binoclu și am fost să vedem păsările. Ziua a cincea, adică vineri, am avut activități de robotică și activități implicând ochelari VR. După amiaza am mers la o patiserie unde am învățat să facem tort cu ciocolată, iar seara a venit cel mai trist moment al săptămânii, ultima noastră cină împreună înainte să plecăm. Am încercat să profitam din plin de timpul cu ei, așa că am râs, am glumit. Sâmbăta a fost ultima noastră zi în Italia, am stat cu ei, dar, într-un final, a trebuit să plecăm din păcate. A fost o experiență minunată și aș minți dacă aș spune că nu mi-e dor de toți cei din proiect și sper să ne revedem cât mai curând.” (V.T.- a VIII-a C)
  •             „Mobilitatea în Italia a fost o experiență de neuitat. Pe lângă noțiunile științifice studiate în cadrul activităților, am avut ocazia să aflu lucruri noi și despre istoria locurilor vizitate. De asemenea, peisajele, dar și arhitectura, au devenit „personajele principale” în sutele de poze făcute în timpul vizitelor prin oraș. Totuși, cel mai important aspect care mi-a generat atâtea amintiri pe care le retrăiesc de ceva timp a fost schimbul de experiență. Am cunoscut oameni noi, m-am revăzut cu oaspeții din mobilitatea din România care au devenit gazde, dar m-am reîntâlnit și cu profesorii fără de care acest proiect nu exista. Mă bucur enorm că am luat parte la aceste activități, dar și că am legat prietenii cu oameni pe care nu i-aș fi cunoscut fără acest proiect. A fost o experiență inedită pe care aș repeta-o la nesfârșit și pe care o recomand oricui!” (M.B.- a VIII-a C)

 

  • „Cred că aceasta a fost de departe cea mai frumoasă experiență pe care am trăit-o până acum. Nu-mi aduc aminte să mai fi fost atât de încântată de o excursie ca de această mobilitate. A fost prima oară când am fost în Italia și, deși am petrecut doar o săptămână acolo, deja știu că vreau să mă întorc cât mai curând posibil. Această săptămână a fost îmbinarea perfectă între subiectele mele preferate, științele, istoria și arta. Am luat parte la activități legate de tehnologie, fizică și biologie. De la programare și robotică la aerodinamică și mecanica fluidelor, săptămâna aceasta a avut tot ce trebuie. Cât despre excursii, nu-mi găsesc cuvintele. Am fost atât de profund impresionată de această țară deși am văzut atât de puțin din ea… Îmi amintesc că în momentul în care am intrat în Galeria Uffizi, în camera în care se află celebrele picturi La Primavera și Nașterea lui Venus, eram la un pas să izbucnesc în lacrimi. N-aș fi crezut vreodată că voi avea ocazia de a vedea pe viu fragmente atât de importante din istoria artei. La fel s-a întâmplat și în Assisi la Biserica Sfântului Francis. Am fost pur și simplu copleșită de splendoarea locurilor. Mi-a părut atât de rău la plecare, încât am plâns vreo oră încontinuu. Simt că acest proiect mi-a dezvoltat nu numai abilitățile de comunicare și cooperare, dar și dorința de a mai participa la proiecte de acest gen și în viitor. E într-adevăr o experiență nemaipomenită, chiar și cu toate greutățile și responsabilitățile pe care le aduce cu ea.” (D.A.- a VIII-a C)

Material realizat de Camelia Timofte, profesor de limba engleză și coordonator al proiectului.

loading...

Redacția Reporter Buzoian

Așteptăm sesizările dumneavoastră la numărul de telefon 0725 225 335, pe Facebook sau WhatsApp.

Adaugă un comentariu

Click aici pentru a adăuga un comentariu

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Statistici T5