EducaţieȘtirile zilei

Elevii Școlii ”George Emil Palade”, proiect de mobilitate în Polonia

Școala ”George Emil Palade” este una dintre unitățile școlare partenere din cadrul proiectului Erasmus+ ”Teach and Learn Outside the Walls through Playing” aflat la debut. Mobilitatea C4 din cadrul acestui proiect s-a desfășurat în perioada 25-29 noiembrie 2019 în Wierzbno, un mic dar cochet sat de câmpie din Silezia de Jos, Polonia.

Szkoła Podstawowa w Wierzbnie, Wierzbno, ul. Szkolna   63-430 Odolanów, Polonia, coordonatoarea proiectului, a organizat programul mobilitatii C3 și C4, bazat pe aplicația proiectului, având tema Reading and Writing Skills through Playing.

Țările care participă în proiect, România, Turcia, Italia și Grecia și țara gazdă, Polonia, au alcătuit echipe de câte 5 cadre didactice și câte 3 elevi.

Activitățile s-au derulat simultan, profesori si elevi, dar si în paralel, partenerii oferind exemple de buna practica.

Prima zi a debutat cu deschiderea oficială a proiectului. Partenerii au vizitat scoala si au participat la o intalnire cu oficialitatile locale. Gazdele au organizat un scurt program artistic, o dramatizare în limba englezăa poveștii ”Cenușăreasa”. Ziua a continuat cu prezentarea video a instituțiilor scolare partenere în proiect și  ale regiunilor din care acestea provin.

Elevii din cele 5 țări participante la proiect au realizat pe echipe steaguri pe tema protecției mediului, sub sloganul ”Clean Up!”

Echipele reunite de profesori și elevi au participat la cele 2 jocuri propuse de fiecare partener, pe tema mobilității, dezvoltarea abilităților de citire și de scriere prin joc.

Ultima activitate a zilei a presupus alegerea prin vot a logo-ului. Fiecare partener a acordat puncte de la 1-5 pentru cele mai reușite propuneri de logo. Produsul care a acumulat cele mai multe puncte a fost desemnat câștigător. Din cele 15 logo-uri participante la concurs, a fost desenmat câștigător cel realizat de către Ana Stănescu, elevă în clasa a III-a F la Școala Gimnazială ”George Emil Palade”.

Următoarea zi a fost dedicată conexiunii dintre noțiunile teoretice și realitate, conectate științei  (STEAM),  prin realizarea unor workshop-uri la Centrul de Știință Copernic. Acestea au oferit posibilitatea copiilor implicați în proiect să interacționeze.

Mobilitatea a continuat cu excursie documentară la Wroclaw, orașul cu cel mai mult spațiu verde din Polonia, capitala Voievodatului Silezia de Jos.  Construit pe 12 insulițe conectate prin 300 de poduri, orașul este numit și Veneția poloneză.

În prima parte a zilei, partenerii au mers la Hyropolis, expoziție interactivă dedicată apei, faunei și florei din mediul acvatic.

Parcurgând  un itinerariu multimedia, copiii au înțeles cât de  importantă este apa pe Terra și în Univers.

În partea a doua a zilei, partenerii s-au deplasat în centrul istoric al orașului Wroclaw, pentru o vizită ghidată. Elementele arhitecturale specifice și evenimentele istorice cele mai relevante au fost evidențiate, ceea ce a permis interacțiunea directă cu specificul cultural al regiunii Silezia de jos.

Ziua 4

Prima parte a zilei a fost dedicată activităților desfășurate în echipe internaționale mixte, profesori și elevi. Cele 3 grupe formate au desfășurat pe rând o activitate de limba engleză, una de matematică și una de științe. Grupele au interacționat în rezolvarea unor sarcini de lucru bazate pe joc.

Apoi, echipa de profesori s-a reunit pentru a prezenta exemplele de bună practică pe care fiecare partener le-a pregătit în instituția sa pe tema mobilității.

După-amiază, partenerii s-au deplasat în Ostrow la Multiteka unde au desfășurat activități conectate realității augmentate, puzzle interactiv, jocuri de atenție, simulator de Formula 1 etc.  Vizita la muzeul orașului a permis cunoașterea  celor mai importante aspecte din istoria comunității din Odolanow.

Ultima zi a fost o încununare a activităților derulate pe parcursul întregii săptămâni: Jocurile Olimpice de la Wierzbno, Polonia. Partenerii au format grupe mixte și au concurat sub steagul fiecărei țări partenere.

Probele au permis interacțiunea activă între participanții proiectului, precum și exersarea deprinderilor de lucru în echipă și a spiritului de competiție.

După-amiază, toată echipa de proiect  a participat la o întâlnire cu oficialitățile de la Odolanow, oaspeții străini fiind întâmpinați de către președintele Consiliului Comunei și Orașului Odolanow, Jan Prokop.

Activitățile au continuat la școala cu un curs de formare pentru cadrele didactice implicate despre avantajele metodice ale abordării Visual Thinking.

Seara s-a incheiat cu o activitate festivă de oferire a diplomelor de participare și de schimb cultural între parteneri, prin implicarea lor în dansuri specifice celor 5 națiuni.

  • CE SPUN PARTICIPANȚII?

„În săptămâna 23.11-30.11. 2019 am participat la Proiectul Erasmus + desfășurat în localitatea Wierzbno, Polonia. Pe parcursul acestei săptămâni am avut ocazia să învăț multe lucruri noi despre modelul de învățământ polon, am cunoscut oameni noi minunați, primitori,  bine pregătiți care s-au arătat încântați atât de prezența noastră cât și prin deschiderea lor cu privire la participarea în cadrul proiectului. Am vizitat multe locuri minunate precum capitala Varşovia, Wroclaw, Ostrov precum şi Odolanow, dar nu în ultimul rând mica localitate care ne-a fost și gazdă Wierzbno. Târgul de Crăciun din Wroclaw ne-a dat prilejul să intrăm în atmosfera sărbătorilor de iarnă și magia lor, arhitectura specifică a clădirilor și a bisericilor din această zonă ne-a purtat pe urmele istoriei, o mică plimbare privind evoluția tehnologiei și o serie de experimente pentru toate vârstele ne-au stârnit la fel de mult interesul la Centrul Copernic. Vremea puțin prietenoasă nu ne-a dat prilejul unor lungi plimbări în aer liber, dar s-a dovedit a fi un bun prilej de vizitare a muzeelor, de depănare a poveștilor din folclorul local la o cană de ceai cald în locuri calde cu oameni amabili. 

În concluzie, participarea în cadrul acestui proiect a fost o experiență minunată, o experiență culturală, cât și o întrepătrundere culturală de pe urma căreia nu ai altfel cum să te întorci decât mai bogat spiritual.” (Tamaș Alexandra, clasa a V-a E)

Poenaru Andreea, clasa a V-a:

          „Dupa cum știți, sǎptǎmȃna trecutǎ am fost implicatǎ ȋntr-un proiect care avea ca bazǎ plecarea ȋn Polonia. Am avut mari emoții, deoarece urma sǎ locuiesc o saptǎmȃnǎ la o familie pe care nu o cunoșteam deloc.

          Familia la care am locuit a fost deschisa și foarte comunicativǎ și pǎrea tot timpul aproape de noi. Mi-a fost teamǎ cǎ nu ne vom ȋnțelege, dar ȋn final am ajuns sǎ fim foarte bune prietene. Fata la care am locuit se numea Zosia și avea un frațior mai mic pe nume Antek.

           Dupǎ o zi de acomodare și de discuții cu familiile care ne-au gǎzduit, am plecat la școala lor. Aceasta are 9 clase de ȋnvǎțǎmȃnt, o cantina ȋn care copiii iau prȃnzul și gustarea, o salǎ de sport ȋn care copiii fac sportul și participǎ la diferite activitați, mai existǎ și o camerǎ special amenajatǎ ȋn care copiii așteaptǎ parinții ȋn cazul ȋn care acestia ȋntȃrzie; aceasta include diferite instrumente muzicale, jocuri și mǎsuțe unde copiii ȋși pot face temele.

          Am fost foarte impresionatǎ de sistemul lor de ȋnvǎțǎmȃnt prin demonstrație și  joc.

            Într-una din zile, doamnele ne-au anunțat cǎ vom merge la muzeul de tehnologie si istoria orasului Ostrow. Pe drum am mai oprit la diferite clǎdiri istorice care au fost destul de impresionante. În muzeu am vǎzut diferite mașinǎrii care ajutau in domeniul medicinii, creativitatii, imaginatiei. Toate aceste lucruri au contribuit la acumularea de noi cunostinte si informatii.

            În final, sǎptǎmȃna a trecut foarte repede, ne-am luat la revedere de la familiile care au avut grijǎ de noi, printr-o cinǎ festivǎ cu mȃncare tradiționalǎ.

          In final as dori sǎ multumesc doamnelor profesoare care au participat ȋn cadrul acestui proiect si care au avut multa rǎbdare cu noi și familiei care a avut grijǎ de mine ca si cum am fi facut parte din ea.

          O astfel de experienta nu o uiti niciodata!”

 

Maria Edu, clasa a IV-a:

„Această experiență a constituit o oportunitate pentru mine de a cunoaște o comunitate cu un sistem de învățămât și tradiții, diferite de cele românești și de a lega noi prietenii.

La școală, nu am învățat neapărat lucruri noi, ci ne-am pus în valoare, prin joc, interacționând și împărtășind cu cei din jur impresii și cunoștințe, ceea ce școala românească ne-a învățat pâna acum la biologie, matematică ori limbi străine. Activitățile desfășurate acolo au fost distractive, copiii au interacționat pozitiv, iar jocurile au fost palpitante. M-a impresionat mult baza materială de care dispuneau: pe lângă sala de sport cu tribună, existau dulapuri personale de depozitare pe holuri precum și zone de joc și relaxare.

Informațiile aflate din muzeele vizitate la Varșovia, Wroclaw și Ostrow, mi-au lărgit sfera de cunoștințe, aflând lucruri interesante despre galaxii, oceane, specii de pești și roboți, totul într-un mod distractiv și interactiv.

Găzduirea în cadrul familiilor a constituit o experiență intensă. Dacă la început, faptul că nu vorbeam aceași limbă l-am simțit ca pe o barieră, după câteva ore petrecute împreună, am început să descoperim lucruri în comun, iar pe parcursul săptămânii, ne-am împrietenit atât de bine, că la despărțire s-au vărsat și câteva lacrimi. Practic ne-au primit cu brațele deschise și ne-au ajutat să le descoperim obiceiurile, cultura și stilul de viață.

Personal, nu pot să fiu decât recunoscătoare că am avut șansa de a participa la acest proiect, de a trăi această experiență și de a lega prietenii, care sper să dăinuiască în timp.”

Cosmin Șontică

Vă mulțumim pentru vizită! Așteptăm sesizările dumneavoastră la numărul de telefon 0725 225 335, pe Facebook sau pe WhatsApp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
error: Textul nu poate fi copiat!