Educaţie

FOTO: Elevi și profesori de la Liceul de Arte, vizită în Italia, în cadrul unui proiect internațional

În cadrul proiectului cu  titlul “Migration” nr. de referință: 2016-1-RO01-KA219-024814, finanțat din fonduri europene din cadrul programului Erasmus+, o delegație de  opt elevi și doi profesori de la Liceul de Arte ”Margareta Sterian” au participat la întâlnirea transnațională care a avut loc în Palermo, Italia.

Elevii din opt țări au socializat, au schimbat idei și și-au împărtășit pasiunile. Agenda de lucru a fost foarte încărcată, fiecare zi începea la ora 09:00 și se termina la ora 18:00. În prima zi, am fost întâmpinați de un cor de fluiere care a intonat imnurile naționale ale țărilor partenere în proiect: România, Suedia, Croatia, Turcia, Germania, Austria, Spania și Italia, acest lucru ne-a mișcat profund și am conștientizat ce simt sportivii, sau toți cei care ne reprezintă țara în cocnursuri internaționale, atunci când imnul țării este intonat datorită lor.

După activități de ”spargere a gheții” fiecare țară a realizat un poster cu 10 reguli  (informale: cinci despre societate și cinci despre școală ) pe care orice imigrant ar fi bine să le știe când ”migrează” în țara respectivă. Pentru România am făcut următoarele reguli:

  1. Folosește pubelele stradale pentru a arunca gunoiul sau guma de mestecat, nu arunca și nici nu scuipa pe stradă.
  2. Fii politicos atunci când vorbești despre locurile pe care le-ai vizitat sau persoanele cu care ai intrat în contact. Este posibil ca multe lucruri să nu fie pe placul tău ( mâncarea, traficul, oamenii) însă, exprimându-te negativ nu faci altceva decât să dai o impresie greșită.
  3. Menține un ton al vocii moderat, indiferent de cât ești de ”fericit” sau ”nervos”, pe stradă, în biserică, în muzee încercăm să vorbim cât mai încet fără a-i deranja pe ceilalți. Conversațiile telefonice, cât și discuțiile cu alte persone în public, le vom ține private și suntem atenți la spațiul pe care îl împărțim cu ceilalți- e al tuturor, nu doar al nostru.
  4. Privește-l în ochi pe interlocutorul tău ( nu ne holbăm), evitarea privirii celuilalt este un indiciu că ascunzi ceva.

  1. Respectă cultura și mediul locului în care te afli. Iați indicii de la oamenii din jur care este ținuta și comportamentul potrivit. De exemplu, românii sunt, în majoritate, de religie ortodoxă și preferă o ținută decentă prin urmare, dacă vezi că persoanele din jur nu poartă un anumit tip de vestimentație, e posibil să nu fie acceptat. Acceași situație este și cu comportamentul- nu rupem florile pe stradă, nu fumăm in spațiile publice și cand ești prezentat pentru prima dată unei doamne i se sărută mâna.
  2. Urmează instrucțiunile de prima dată când îți sunt date. Orice ce instituție de învățământ are reguli, prin repetarea acestor reguli nu facem altceva decât să irosim din timpul tuturor și să producem confuzie.
  3. Pastrează-ți locul. În școala noastră fiecarui elev îi este desemnat un loc ( în fiecare laborator) pentru a împărți responsabilitatea privind proprietatea școlii, așa că fii atent lângă cine stai atunci când schimbi laboratorul.
  4. Salută profesorul. În România, când profesorul intră in clasă elevii se ridică primii în picioare să salute.
  5. Ia-ți notițe. Este important să ai o evidență a orelor de curs, în plus notitele din timpul orei te ajută să îți manageriezi informațiile si să îți dezvolți propriul stil de învățare.
  6. Fă-ți tema. Sarcina de lucru pentru acasă reprezintă dreptul tău de a învăța în ritm propriu și de a-ți personaliza stilul de învățare.

În următoarele zile am discutate pe grupe mixte ( în fiecare grupă erau elevi din cel puțin patru țări) și am analizat similaritățile și diferențele dintre cele opt țări privind aceste reguli.

Am învățat și am descoperit că în Turcia săruți mâna persoanei în vărstă și apoi o duci la frunte ca semn de respect, iar persoana în vârstă te sărută pe frunte,  în Germania și Suedia nu se sărută, dar își strâng mâna sau se îmbrățișează. În celelalte țări  forma de salut este strânsul mâinii și pupatul pe obraji de trei sau de două ori. Italienii au un ”dicționar” al gesturilor foarte vast și vorbesc foarte mult. Regula numarul 1, privind curățenia, se aplică în toate țările. În Croația, Turcia și Romania elevii se ridică în picioare pentru a-și saluta profesorul, în celelalte țări eleviii își așează scanul și verifică dacă au lăsat curat când părăsesc sala de clasă. Păstrarea liniștii in mediul școlar, în special în timpul orelor de curs, este foarte importantă în  Suedia, Austria și Germania. Sunt foarte multe diferențe și similarități și prin analizarea lor am devenit mai conștienți de standardele noastre și de identitatea noastră națională.

Am fost într-un centru de primire immigranți și am văzut cât de dedicați sunt oamenii să ajute, ne-a impresionat foarte mult să vedem că imigranții aveau condiții foarte bune de  trai și că masa, lecțiile de limbă, serviciile de sănătate, cât și asistența juridică era oferită de voluntari care se organizau în fiecare zi pe baza unui program bine stabilit.

Ce a însemnat acestă experiență pentru fiecare dintre noi?

” Pot spune că mi-a dat încredere în abilitățile mele lingvistice, dar si incredere în a crea noi prietenii. Am cunoscut elevi straini, dornici să-și  impărtășească ideile. De asemenea, m-a facut să realizez că, mai întâi trebuie să vizitezi o tară străină înainte să iți judeci propria țară. Acum mă simt mândră de țara mea, asta este important.” Ilie Mihaela

”Aceasta experiență m-a făcut să îmi dau seama cât de scump e ceea ce ce am și câte posibilități îmi poate oferi țara în care trăiesc, Romania! Mi-a deschis viziunea unor noi lumi, noi prieteni și noi familii. Am învățat despre mine că mă pot descurca în anumite situații dificile, că pot vorbi despre pasiunile comune cu oameni din alte țări. Mai mult,  mi-am dezvoltat nivelul de cunoștinte de limbă engleza si cea mai importanta lectie pe care mi-a oferit-o această experiență a fost că trebuie să mă bucur de fiecare clipă alaturi de prieteni și de famile. Datorită  “MIGRATIEI” nu toți au norocul de a sta  cu cei dragi lor și sunt nevoiți să îi părăsească.” Mititelu Andrei Calin

”Această experiență m-a ajutat să înțeleg că migrația nu este o problemă ci o oportunitate pentru comunități  să se dezvolte și că fiecare dintre noi trebuie să ajute.” Stefan Codrut

”Am conștientizat că trebuie să fim patrioți, să ne apărăm și să ne învățăm istoria, credința, limba, obiceiurile strămoșești, să facem tot posibilul să rămânem în țara noastră  pentru că suntem un popor iubitor de neam, sensibil față de suferința  aproapelui nostru, creativ și priceput la toate.” Braniste Anamaria

”Această experiență  m-a ajutat să înțeleg că țara și școala mea trebuie respectate mai mult. Mi-am dat seama că unele țări au tradiții asemanatoare ,iar altele le au total diferite. Am reușit să pătrund în culturile altor țări și să învăț despre ele. Am  reușit să îmi fac noi prieteni cu care voi pastra legătura. Din toata aceasta experiență am reușit să înțeleg cât de norocoasă  sunt, și acum sunt chiar  mândră de țara mea așa cum nu am mai fost niciodata. Din punctul meu de vedere, Italia este o tara “interesanta” si frumoasa.” Dan Andra

”Această experientă m-a ajutat să aflu cât de mult am evoluat în cunoașterea limbii engleze si cât de mult știu despre fenomenul   MIGRAȚIEI. Totodată am aflat  informații noi despre cultura altor țări, despre oameni  și obiceiuri noi și, din punct de vedere social, mi-am facut prieteni  din alte țări, schimbând cu ei impresii despre țara noastra și despre a lor. După această experientă am învățat să îmi apreciez mai mult țara , orașul, școala, profesorii și colegii.” Stoicescu Monica Ioana

”Acesta experienta m-a ajutat sa inteleg ca de fapt migratie este  o forma de dezvoltare a comunitatilor si fiecare dintre noi ar trebui sa fie receptiv si pozitiv despre acest fenomen.” Vanatoru Stefan

”O astfel de experiență te ajută să te dezvolți, să te descoperi pe tine, cine ești tu și ce rol ai în acestă lume. Sunt mândru de țara mea și, deși îmi place să călătoresc sunt convins că nu voi migra în altă țară pentru simplu motiv că SUNT ROMÂN și vreau să contribui și eu în locul în care m-am nascut și am crescut.” Ion Bogdan

Am experimentat și ”șocul cultural” în sensul că nu ne-am aștepat ca traficul să fie ”haotic” fără să acorde prioritate pietonilor, trebuia să oprim noi traficul și chiar dacă eram în grup mașinile  își făceau loc printre noi, ceea ce era destul de tensionant, la fel se întâmpla când mergeam și pe trotuare, in special pe cele foarte înguste, mașinile se ”ștergeau” de noi la propriu.

Palermo este un oraș al contrastelor cu cladiri istorice și o arhitectură vastă, dar care lasă de dorit când vine vorba de organizare și facilități, de exemplu este mijloc de transport public pentru a merge la gara, dar casa de bilete se deschide la ora 09:00, în condițiile în care noi trebuia să ajungem la gară la ora 08:00.

”Însă toate aceste lucruri nu ne-au afectat sub nicio formă starea de bine și activitățile desfășurate ci dimpotrivă, ne-au ajutat să conștientizăm care sunt standardele și reperele noastre atât din punct de vedere cultural, cât și social.

”Sunt foarte încântată de cea ce au experimentat elevii noștri in Palermo, au conștientizat singuri că fără disciplină nu se face educație, au vazut importanța uniformei într-o instituție de învățământ și cât de important este să își cunoască istoria. În context real, și-au dezvoltat abilități de viață: orientarea cu ajutorul hărții,  dialoguri in limba engleză pentru a cere și a da informații  și socializarea cu elevi din alte țări. Mai mult decât atât, au învățat să  aprecieze și să analizeze standardele și valorile pe care ei le au sau le-au dobândit. Din punctul meu de vedere. Acestă întâlnirea și-a atins obiectivele.” Nechita Nicoleta, coordonatoarea proiectului.

”Ne bucură să vedem că elevii noștri au început să ”observe”  diferențele și similarătățile dintre celelalte țări și Romania, dar cel mai mult mă bucură tonusul pozitiv cu care s-au întors, mai încrezători, mai mândri de ceea ce sunt și foarte încântați de orașul lor natal și școala în care învață. Ne dorim ca pe viitor să reușim să facem cât mai multe proiecte în cadrul cărora eleii noștri să beneficieze de astfel de experințe ”europene”.” – Director, prof. Mioara Singeorzan.

Prof. Nicoleta Nechita

Liceul de Arte „Margareta Sterian” Buzău

Cosmin Șontică

Vă mulțumim pentru vizită! Așteptăm sesizările dumneavoastră la numărul de telefon 0725 225 335, pe Facebook sau pe WhatsApp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
error: Textul nu poate fi copiat!