Adidas, Puma, Nike, Lacoste, H&M, Tommy Hilfiger sau chiar Zara… Branduri vestite, unele exagerat de scumpe – altele mai putin, cu adevărate filosofii și strategii în spate, crescute prin investitii colosale si marketing agresiv timp de multi ani.
Vorbim aici și despre marile centre comerciale în care se vând articole vestimentare și accesorii purtând semnăturile celebrelor branduri. Surpriza vine abia când clientul constată că, din raftul amenajat mai ceva ca o galerie de muzeu, și-a cumpărat un un „fake”, deși a plătit pe el un preț destul de pipărat.
S-a întâmplat de curând, într-un centru comercialdin Buzău, unde polițiștii de la Investigare a Fraudelor au descoperit sute de articole vestimentare și accesorii purtând însemnele unor mărci de renume, care prezentau însă suspinciuni de falsificare.
Pe 16 octombrie, oamenii legii au luat cu asalt mall-ul buzoian, pentru a verifica respectarea legii în domeniul proprietății intelectuale. Au avut surpriza să constate că, la unul dintre agenții economici controlați, se îngrămădeau pe rafturi mai multe haine contrafăcute, vândute la prețuri destul de mari.
Pentru că erau vândute buzoienilor ca originale, toate articolele au fost ridicateîn vederea continuării cercetărilor. În cauză, polițiștii au întocmit dosar penal sub aspectul săvârşirii infracţiunii prevăzută şi pedepsită de art. 90 alin.1 lit. „b” din Legea nr. 84/1998 privind mărcile.
De ani buni, pe piața din România funcționează o adevărată rețea de import și vânzare a articolelor contrafăcute, care produce anual pagube de milioane de euro. Sosite în special din China și Turcia, hainele, parfumurile, ceasurile și alte produse „fake” purtând însemne ale unor branduri celebre sosesc în depozite speciale, construite, de obicei, în apropierea Capitalei. De aici, ele iau calea marilor centre comerciale, unde sunt vândute la prețul la care ar putea fi cumpărate articolele veritabile. Totul se reduce la contrafacere și înșelătorie, unii buzoieni căzând ușor pradă acestor practici.