EducaţieȘtirile zilei

Multiculturalitate și incluziune socială în proiectul ERASMUS+ Migrant’s UR Hope

Erasmus days reprezintă un eveniment pe care Scoala Gimnaziala nr. 7, Buzău îl sărbătorește an de an impărtașind experiențele din cadrul proiectelor ERASMUS + . Anul acesta,pe 14.10.2022, echipa proiectului  MIGRANT’S UR HOPE Nr. 2020-1-FR01-KA229-080488_3 (2020-2022 ),  proiect cu finanțare europeana,  ne-a purtat in istoria migrațiilor, dar ne-a atras atenția la actualitatea temei datorita contextului istoric si geografic in care ne situam. La eveniment au luat parte invitați din cadrul ISJ BUZAU , dl Popescu Dan, inspector general adjunct , dl Nicolae Tony, inspector proiecte europene si dl Ciubotaru George care ne-a vorbit despre soluțiile oferite de sistemul de învățământ buzoian pentru emigranți.  Țara noastră a cunoscut  în ultimele decenii o creștere a migrației, lucru care s-a văzut și în școala noastră prin numărul mare de părinți plecați la muncă în străinătate dintre care unii  au revenit mai ales după pandemie.

Proiectul Migrant’s UR Hope,  parteneriat strategic intre OGEC Stella Maris Sainte Anne din Anglet, Franta, Colegiul Immaculée Damville, din Damville, Franta, Scoala Gimnaziala Nr. 7, Buzau, Romania si  Hadji Mina Pashov din Sliven, Bulgaria s-a derulat intre 2020-2022 și a avut ca obiective generale : promovarea incluziunii sociale, imbogățirea cunostințelor despre efectele migrațiilor in istorie, promovarea multiculturalismului si a diversității culturale, importanta cunoașterii limbilor străine si dezvoltarea competentelor de comunicare.

Din cauza pandemiei, întâlnirile dintre echipele ERASMUS s-au realizat mai mult în mediul virtual dar echipele au reușit  realizarea activitățile propuse.

Începutul verii ne-a adus libertatea de a călătorii și de a realiza mobilitatea din Franța. În perioada 28 mai – 4 iunie 2022 s-a desfășurat reuniunea de proiect din țara coordonatoare, Franța, regiunea Anglet, la Școala Stella Maris. Au participat 18 elevi elevi de la Școala Gimnazială Nr. 7, Buzău, însoțiți de: Popescu Grațiela, Matei Roxana, Tudose Alice, Săvulescu Beatrice si Croitoru Lolica.

Stella Maris este un complex școlar catolic ce cuprinde nivel de studiu de la grădiniță și până la colegiu și liceu și a fost înființat de părintele Louis Edward Cestac, acum 180 de ani, care a pus aici bazele unui proiect educațional bazat pe dragostea Fecioarei Maria, credință, libertate și muncă. Încă din prima zi, în care am făcut turul școlii ne-am dat seama de întinderea acestui complex, ne-a uimit încadrarea într-un peisaj natural deosebit, o pădure de pini marini, grădini și parcuri de relaxare, lacuri. Aici, istoria locului,  se împletește frumos cu modernismul care  nu a deranjat profilul local. Ansamblul școlar avea internat cu obloane si multa verdeața, săli de clasa cu uși ce dădeau spre o curte interioara generoasa unde elevii stăteau după ore si citeau sau iși făceau temele,cu terenuri de sport, pereți de escaladă si pentru LA PELOTE. Intr-o alta aripa a scolii erau sere pentru cultivarea legumelor, parcuri pentru animale domestice, capela și cimitirul vechi al acestui campus.

Zilele petrecute alături de partenerii din proiect au fost pline de activități interactive, am lucrat în echipe mixte, realizând postere cu  mesaje care reflectă ideea de incluziune, toleranță și de acceptare a fenomenului migrației în societate și în viața de familie. S-au discutat efectele migrației în Europa, s-au purtat discuții cu privire la elementele care ne apropie sau ne diferențiază. Produsele proiectului surprind frumusețea și unitatea în diversitate, bogăția culturală pe care o aduce migrația si care s-au reflectat in  expoziția din Anglet. Interculturalitatea și incluziunea socială au fost prezentate prin arta dansului și a muzicii, la coregrafia de final elevii români au purtat fie ie românească si tricolorul  dar si tricouri cu inscripția proiectului, au învățat dansuri tradiționale din zona bascilor, a Normandiei si din zona balcanica alături de colegii parteneri din proiect. Elevii au interacționat și pe terenul de sport integrându-se in  jocuri sportive, au învățat sa joace LA PELOTE, un joc specific zonei.

Mesele, prânzul și cina, le-am servit împreună cu elevii din Franța și Bulgaria, la cantina școlii, cu preparate franțuzești și rețete realizate după principii nutriționiste sănătoase. Elevii au apreciat diversitatea felurilor de mâncare, fructele și legumele care erau din serele complexului școlar și au înțeles importanța selectării corecte a rsturilor alimentare . Elevii noștri s-au bucurat de pauzele mai  lungi și se desfășurau întotdeauna prin activități outdoor cu beneficii directe, încurajând socializarea, educarea pentru o viață sănătoasă, experiențele și jocurile în natura. Copiii s-au împrietenit ușor, au schimbat impresii despre sistemul lor de învățământ, despre hobby-urile personale, dar si despre atracțiile din țările lor, despre modul de viață al tinerilor.

O activitate foarte așteptată a fost seara culturală, la care elevii au propus cântece si  dansuri din zonele pe care le reprezentau și au apreciat multiculturalitatea fiecăruia.

Zilele au fost însorite și pline de amintiri frumoase în vizita de documentare locală (istorie, geografie, specific local, tradiții) atunci când am vizitat orașul Biarritz, o apreciată stațiune franceză de la Oceanul Atlantic. Am admirat catedrala orașului, arhitectura clădirilor, plajele din Golful Biscaya. Pentru unii dintre elevi a fost chiar prima data când au văzut și au intrat într-un ocean.

Impactul acestui proiect:

Pentru elevi: motivaţie crescută pentru şcoală şi învăţare; abilităţi de lucru în echipă; stimularea gândirii critice a elevilor; competenţe de bază şi competenţe cheie îmbunătăţite; comunicarea în limba engleză, franceză; dezvoltarea competenţelor digitale; sensibilizarea şi expresia culturală; competenţe sociale şi civice; dezvoltarea creativității si a autonomiei în activitățile didactice; creșterea interesului pentru descoperirea unor tradiții din alte ţări şi realizarea unor produse specifice; respectarea unor reguli şi norme de comportament; interes turistic crescut; aprecierea propriului patrimoniu cultural şi pe cel al ţărilor partenere; respectarea diversităţii culturale existente în Europa.

Pentru cadre didactice: competenţe didactice şi metodice îmbunătăţite; interes crescut pentru parteneriate europene; competenţe îmbunătăţite de comunicare în limba engleză şi de lucru în grup multicultural.

Pentru Școală: recunoaşterea şcolii la nivel judeţean; creșterea dimensiunii europene a școlii; crearea unei atmosfere pozitive care  ajută la învățarea activă a elevilor.

Popescu Gratiela, coordonator proiect si Matei Roxana membru al echipei de proiect ERASMUS+

Cosmin Șontică

Vă mulțumim pentru vizită! Așteptăm sesizările dumneavoastră la numărul de telefon 0725 225 335, pe Facebook sau pe WhatsApp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
error: Textul nu poate fi copiat!