Educaţie

Patru cadre didactice de la Școala Gimnazială Nr. 11, participante la cursul de formare profesională ”Green Skills for education: environmental awareness and sustainability in the classroom”

La finalul acestui an școlar, patru cadre didactice (Veronica Grozavu, Magda Dache, Adina Nedelcu și Oana Olteanu) de la  Școala Gimnazială Nr. 11 Buzău au participat la cursul  de formare profesională ”Green Skills for education: environmental awareness and sustainability in the classroom”, în cadrul Proiectului Erasmus+ “Daring Teachers in a Daring Environment”   2023-1-RO01-KA122-SCH-000123904, desfășurat în Tenerife – Spania.

Activitățile derulate timp de șase zile au cuprins atât module teoretice, cât și abordarea unor exemple de bună practică. Toate acestea vor permite obținerea unei perspective inovatoare a rolurilor pe care profesorii și educația le pot juca în promovarea unui set de abilități ecologice și a unui mediu de învățare receptiv la cele mai actuale provocări globale.

Cursul a debutat cu exerciții de team building și cu evaluarea nevoilor și așteptărilor profesorilor din cele 5 țări participante (Cehia, Germania, Irlanda, România, Ungaria). Activitățile ulterioare s-au axat pe:

– prezentarea piramidei competențelor ecologice (de la promovarea mentalităților ecologice la dezvoltarea de noi competențe ocupaționale);

– definirea termenilor ”sustenabilitate” și ”dezvoltare durabilă” (fapte și opinii);

– împărtășirea de opinii și provocări legate de percepția schimbărilor climatice și acțiunile noastre direcționate către dezvoltarea durabilă.

A doua zi a cursului a adus noi provocări, prin abordarea unor probleme de maximă actualitate, precum: încălzirea globală, greenwashing, amprenta de carbon (dezvoltarea conștientizării de sine și a receptivității față de propriile noastre acțiuni), formarea ”abilităților verzi” la clasă (Agenda 2030 și Obiectivele de Dezvoltare Durabilă), formarea abilităților specifice promovării unei mentalități ecologice. Așadar, mesajul pe care îl vor transpune în practică împreună cu elevii, dându-i vizibilitate este următorul: “când faci în prezent lucruri pe care le poți vedea, tu poți da contur viitorului pe care încă nu îl vezi.” (Idowu Koyenikan)

A treia zi a proiectului de mobilitate a adus în atenția dascălilor buzoieni metode inedite de învățare și exersare a unor instrumente/strategii utile în formarea unui comportament conștient, privind schimbările climatice. Aceștia au  proiectat activități de învățare, pornind de la obiective de dezvoltare durabilă. Lucrând în echipe multinaționale, au desfășurat activități de tip workshop în care au exersat abilitățile de gândire critică pentru dezvoltarea propriei înțelegeri asupra temelor ecologice relevante și au înțeles importanța triadei: întrebare, raționament, dezbatere.

În cea de a patra zi, echipa din Buzău a beneficiat de avantajele educației outdoor, experimentând o diversitate de contexte și conținuturi:  metode de predare inovatoare pentru a forma competențe ecologice, învățarea bazată pe proiecte (provocări din lumea reală – interacțiune și socializare), valoarea educației în aer liber (conexiunea cu natura și respectarea mediului înconjurător), experimentarea exercițiilor și provocărilor de grup, jocuri de rezolvare a problemelor și activități experiențiale în aer liber.

Ultimele două zile ale cursului au pus accentul pe împărtășirea experienței profesionale prin prezentarea unui proiect Erasmus+ KA2 (exemple de bună practică): Let’s Action!. În acest context, lucrând în echipe multinaționale,  au fost create planuri de acțiune ecologică (la nivel personal/de clasă/de școală),  au fost

concepute proiecte de activități pe teme de dezvoltare durabilă, ținând cont de toate abordările și perspectivele dobândite în timpul instruirii. Agenda ultimei zilei de curs a oferit oportunități legate de viitoare cooperări în context multinațional și de planificare a activităților ulterioare.

Cursul la care au luat parte cele patru cadre didactice din Buzău s-a încheiat cu validarea rezultatelor învățării prin ceremonia de certificare. În anul școlar următor, la nivelul instituției de învățământ, cursanții vor prezenta și, ulterior, vor aplica informațiile și exemplele de bună practică preluate pe parcursul cursului. Astfel, cunoștințele acumulate vor fi diseminate în cadrul diferitelor întâlniri metodice din școală, dar și la nivel local și județean.

Cosmin Șontică

Vă mulțumim pentru vizită! Așteptăm sesizările dumneavoastră la numărul de telefon 0725 225 335, pe Facebook sau pe WhatsApp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
error: Textul nu poate fi copiat!