EducaţieȘtirile zilei

Rezolvarea subiectului de limba și literatura română de la Evaluarea Națională 2021

Peste 130.000 de elevi au susținut, astăzi, proba de limba și literatura română a Evaluării Naționale 2021. Momentul marchează o dublă premieră în învățământul din România: elevii care susțin examenul sunt prima generație care a făcut clasa pregătitoare, iar testul are subiecte formulate după modelul testelor PISA.

Vă propunem, mai jos, o variantă de rezolvare a subiectelor:

 

1. după-amiază, duminică, vară

2. b). în a doua repriză a meciului

3. b). 1 metru și 64 de centimetri

4. a). că va fi certată de bunica

5.

6.

a). Tiparul textual identificat în primul fragment este dialogat.

b). Tiparul textual identificat în cel de-al doilea fragment este descriptiv.

7.

O legătură care se poate stabili, la nivelul conținutului, între fragmentul din „Pantera neagră” de Sorin Titel și fragmentul „Falsa generozitate” de Stela Giurgeanu o reprezintă tema prieteniei. În primul text, relația dintre cei doi băieți îmbracă forma unei prietenii sincere, bazate pe sinceritate și sprijin necondiționat. Romi îl susține pe Gicoane în tot activitatea sportivă și îl ajută să depășească complexele legate de înălțimea sa: „că ești mic nu contează. Ai reflexe bune, mă Gicoane, și asta face mai mult decât doi metri înălțime”. În cel de-al doilea text, prietenia merge mână în mână cu generozitatea: Fetița îi ofer colegei ei aflate în suferință o cruciuliță care să o ajute să treacă mai bine peste momentele dificile.

8.

9. Variante de texte literare: Cireșarii, Bătrânul și marea, Cum am supraviețuit clasei a VIII-a,  basmele populare sau culte, în care este pusă în evidență prietenia sinceră, relația dintre om și animalul credincios.

B. 

  1. c: tră-geau; scân-te-ia

2. cportiță, fetiței

3. Adeseori mă gândeam că, dacă tot sunt ei atât de generoși, de ce nu-și dau lucrurile lor amicilor mei?

4. Substantivele din text sunt următoarele:

  • glasul – Nominativ
  • lui Gicoane – Genitiv
  • de o puritate – Acuzativ
  • Romică – Vocativ
  • în pat – Acuzativ

5.  Exemple:

  • Am cântărit mult decizia, iar apoi m-am hotărât.  – raport de coordonare

sau:

  • subordonare: Am cântărit mult decizia pe care urma să o iau. – raport de subordonare

6.

a). Rezolvarea acestuia mi s-a părut mai bună.

b). Încă nu vedeam stadionul de la marginea orașului.

7.

Să știi că acești doi arbitri n-au greșit. Traiectoria mingii care a creat probleme a fost neobișnuită. Fiecare dintre susținătorii noștri de azi va participa, sper, la gală.

SUBIECTUL AL II-LEA

loading...

Cosmin Șontică

Așteptăm sesizările dumneavoastră la numărul de telefon 0725 225 335, pe Facebook sau WhatsApp. Vă mulțumim!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button