EducaţieȘtirile zilei

Propunere de rezolvare a testului de simulare a Evaluării Naționale la limba și literatura română

UPDATE: A apărut baremul de corectare a subiectelor pentru proba de limba și literatura română. 

Au fost publicate subiectele simulării oficiale a Evaluării Naționale la limba și literatura română. Acestea au fost realizate conform noii programe, timpul de rezolvare fiind de două ore.

Peste 3000 de viitori absolvenți de gimnaziu susțin la această oră prima probă a simulării Evaluării Naționale la limba și literatura română, în toate școlile gimnaziale din județ. La nivelul județului Buzău sunt înregistrați 3249 de elevi de clasa a VIII-a.

La finalul articolului, Reporter Buzoian propune o variantă de rezolvare a subiectelor.

Ceea ce vom prezenta mai jos reprezintă o simplă propunere de rezolvare a subiectelor. Vă veți putea (și ne veți putea) verifica răspunsurile abia după apariția baremului oficial.

A. 

  1. lapte, unt (sau șuncă, ouă proaspete)

2. Răspuns corect:

3. Răspuns corect: a

4. Răspuns corect: b


*** La subiectul 5 există dubii în privința penultimului enunț. Deși din text putem deduce că Dănuț este fratele autoarei, nu sunt informații certe cum acest lucru este adevărat. Sunt profesori care au rezerve și care consideră enunțul incorect.

Într-un interviu acordat după emigrarea în SUA, Sanda Golopenția vorbește despre fratele său mai mic, Dan. Dar, cum literatura este doar o plăsmuire a imaginației auctoriale, nu putem pune semnul egalității între realitate și literatură. Noi am bifat enunțul ca fiind corect, dar vom aștepta baremul oficial.

6. Tiparul textual identificat în primul fragment este descriptiv.

Tiparul textual identificat în cel de-al doilea fragment este narativ.

7. PROPUNERE DE REZOLVARE:

O legătură care se poate stabili între fragmentul din Solenoid, de Mircea Cărtărescu și fragmentul extras din Bulevardele vieții, de Sanda Golopenția o reprezintă amintirea dulce a copilăriei care, deși trăită în anii grei ai comunismului, era marcată de fascinația descoperirii lumii.

8. PROPUNERE DE REZOLVARE:

Consider că lectura cu voce tare te poate face să înțelegi mai bine ceea ce citești, deoarece căldura vocii, timbrul și intonația pot spori frumusețea textului citit.

În fragmentul extras din Bulevardele vieții de Sanda Golopenția, glasul mamei este „vocea de fond” care îi ademenea pe copii spre universul magic al lecturii. Mama citea „cu o voce plină și caldă” și, nu de puține ori, copiii adormeau ascultând basmele citite de ea.

Prin analogie, cred că vocea care îți citește o poveste este tot atât de importantă pe cât este glasul celui ce interpretează o piesă muzicală. Cel din urmă „citește” note muzicale, iar cel dintâi citește gânduri..

9. PROPUNERE DE REZOLVARE:

Fragmentul din Solenoid, de Mircea Cărtărescu mă duce cu gândul la o altă operă literară desprinsă din universul gri al anilor comunismului. Este vorba despre romanul Inocenții, de Ioana Pîrvulescu.

O trăsătură comună a celor două texte o reprezintă însăși tema lor, copilăria petrecută în anii grei ai comunismului, o perioadă marcată de nevoi și de lipsuri. Din punct de vedere tematic, ambele texte sunt un fel de balsam peste rănile celor ce tânjesc după simplitatea de altădată, o incursiune melancolică în propriul trecut. În Solenoid, Mircea Cărtărescu povestește despre dorința sa arzătoare de a avea o bicicletă și despre farmecul descoperirii uneia, într-un carusel din parcul Herăstrău. În Inocenții, autoarea împletește candoarea cu rememorarea și istoria cu imaginația, pentru a recrea lumea de vis a copilăriei anilor `60.

O diferență dintre cele două texte ar putea fi reprezentată de faptul că eroii sunt un băiat în primul text și un grup de copii în cel de-al doilea, dar și de locul în care se desfășoară acțiunea: Se spune că fiecare copil are un Humulești al său – al lui Mircea Cărtărescu este Bucureștiul, iar al grupului de copii din Inocenții este Brașovul.

B.

  1. Răspuns corect: (pre-ți-os; lec-ți-i-le)

2. Răspuns corect:  (vaporaș, vișinie)

3. Dănuț îmi zicea/povestea cândva cât îi lipsesc, și acum, clipele.. 

4. PROPUNERE DE REZOLVARE:

  • a dezghiocat – perfect compus
  • alegea – imperfect
  • știu – prezent

5.  PROPUNERE DE REZOLVARE:

  • N-am avut niciodată o bicicletă a mea, iar asta m-a întristat. – raport de coordonare

sau

  • N-am avut niciodată o bicicletă a mea, pe care să o îndrăgesc ca pe o soră. – raport de subordonare

6. PROPUNERE DE REZOLVARE:

  • (1) Încă te mai gândești la bicicleta strălucitoare din parc? (complement prepozițional)
  • (2) Imaginea bicicletei trezea în mintea copilului amintiri dragi. (atribut substantival genitival)

7. Îi mulțumesc dragii mele mame că am avut multe succese ca elev și că a avut răbdare să repete cu mine orice lecție neînțeleasă.

loading...

Cosmin Șontică

Așteptăm sesizările dumneavoastră la numărul de telefon 0725 225 335, pe Facebook sau WhatsApp. Vă mulțumim!

3 comentarii

    1. Corect la dativ-genitiv este „dragii mele mame „La fel cala plural dragă- dragi . In adresare spunem „dragile mele”, nu „dragele mele.”

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button