Conferențiarul universitar doctor Valeriu Avram, singurul profesor de istoria aviației din România a făcut, miercuri, la Palatul Comunal, o serie de dezvăluiri importante despre dotarea aviației militare din țara noastră. El a rememorat amintiri de dinaintea intrării României în NATO, atunci când responsabilii militari ar fi casat mai multe aparate de zbor, în condițiile în care acestea nu aveau nicio defecțiune:
„Personal, am văzut la 75 de avioane IAR 93, la Craiova, cum au fost tăiate și s-au suit cu tancurile pe ele. Nimeni nu plătește pentru crima asta extraordinară? Am fost acolo cu inginerul-șef al aviației militare, care îmi era foarte bun prieten, și am plâns amândoi ca doi copii. Să vezi avioane nou-nouțe cu zece ore de zbor cum le taie… Asta e una dintre marile crime. Avioanele alea aveau garanție încă 30 de ani.” a arătat istoricul buzoian.
Mai mult decât atât, el a precizat și motivul pentru care crede că șefii aviației militare au decis să renunțe la avioanele care mai puteau zbura vreme îndelungată: „Nu s-a vrut (să se păstreze – n.red.). S-au vrut avioane second-hand, pentru că sunt interese politice.”
De altfel, profesorul Avram a afirmat că situația dificilă a flotei aviației românești este tot rezultatul gestionăriii defectuoase de către clasa politică:
„În anul de grație 1986 România avea 900 de avioane reactive. Câte au acum, nu știu. De ce? Din cauza factorilor politici.” a conchis istoricul.