Economic

1938: Traseul Buzău-București era parcurs, cu trenul, într-o oră și jumătate. Situația astăzi

Într-o lume a vitezei, în care trenurile ating sute de km/oră, garniturile românești înaintează greoi pe tren-bala-crh380șinele învechite de vreme ale Căilor Ferate Române, odinioară considerate „a doua armată a țării”.
Conform unui material publicat de InCont.ro, viteza medie de deplasare a trenurilor românești este de doar 45 km/h, față de 60 km/h, cât era în 1989. Nici la capitolul călători CFR nu stă prea bine. În 23 de ani, numărul românilor care călătoresc cu trenul a scăzut, de la 362.583 de mii(1991) la 57.433 de mii de pasageri.
Falimentul colosului CFR este reflectat cât se poate de evident de numărul salariaților. Dacă în 1989, compania plătea 250.000 de salarii, anul 2014 a început cu doar 23.000 de angajați, adică de 12 ori mai puțin decât în ultimul an de dictatură comunistă.
  • Guvernanții dau vina pe reformele din transporturi, creșterea semnificativă a numărului de mașini și Mocanita-Suceavaconcurența companiilor private. (cărora tot ei le-au dat mână liberă, n.n.).
Situația este cu atât mai jenantă cu cât, durata medie de parcurgere a traseului Buzău-București era, acum 76 de ani, de o oră și jumătate, cu 40 de minute mai puțin decât astăzi. Așadar, trenurile din 1938, construite după o tehnologie considerată de contemporani desuetă, circulau mai rapid decât graniturile de azi. E drept că și infrastructura e aceeași de acum 70 de ani, semn că guvernanții noștri nu s-au grăbit să creeze condiții pentru transportul feroviar.
Paradoxal este că autortățile par să pună umărul la distrugerea CFR, dând mână liberă concurenței private, care practică prețuri foarte mici:bucuresti_buzau
La Transferoviar, un bilet Bucuresti – Buzău costă 20,5 lei, in timp ce la CFR călătorii scot din buzunar dublu. De la Cluj la Oradea, biletul la operatorul privat este de 23 de lei, in timp ce la stat acesta se ridica la 46 de lei. Un alt exemplu este Interregional, care incaseaza pentru un drum Cluj-Bistrita, de exemplu, 16 lei, in timp ce biletul la CFR ajunge la 36,4 lei.

Cosmin Șontică

Vă mulțumim pentru vizită! Așteptăm sesizările dumneavoastră la numărul de telefon 0725 225 335, pe Facebook sau pe WhatsApp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button
error: Textul nu poate fi copiat!