În perioada 31 martie-5 aprilie 2024, 11 elevi de la Școala Gimnazială Nr.11 Buzău, însoțiți de trei cadre didactice, au participat, la activitățile din cadrul mobilității Erasmus plus în Spania, Granada, parte a proiectului „Daring Teachers in a Daring Environment”, cu numărul de referință 2023-1-RO01-KA122-SCH-000123904.
Timp de cinci zile, cei 11 elevi au desfășurat activități pe teme ecologice împreună cu colegii din instituția gazdă, IES Angel Ganivet, una dintre cele mai reprezentative școli cu profil lingvistic din Andaluzia. Sub titlul „My Green World!”, planul de activități s-a concretizat într-un proiect de mobilitate pentru 11 elevi si 3 profesori însoțitori din învățământul gimnazial, cu scopul de a forma elevii pe tematica educației pentru un viitor durabil. Obiectivul este dezvoltarea comportamentului responsabil al elevilor față de mediu și importanța adoptării unui stil de viață sustenabil, prin competențe transversale precum cele multilingvistice, digitale, de interacțiune socială (au fost selectați și elevi cu oportunități reduse) și, evident, de sensibilizare și expresie culturală.
Consider că marele atu al acestui proiect l-a constituit plasarea elevilor în familii gazdă, extrem de ospitaliere și gata de a contribui la consolidarea competențelor ligvistice ale elevilor noștri, dar și ale copiilor lor, invitați să comunice în situații reale de viață, într-un mediu familial și, totodată, inedit.
La întoarcerea din mobilități, tinerii exploratori au dat cele mai autentice și concludente feedbackuri, care redau adevăratul impact al acestui tip de activitate extrașcolară, cu profesorii de Limba engleză, și ne dau speranțe în privința dimensiunii europene a învățământului profesat.
Ilinca Pioară, cls.a 5 a A:
A fost o experiență de neuitat din care am învățat multe lucruri. În prima zi am aflat mai multe despre cultura, sistemul de învățământ spaniol. Am învățat ce înseamnă un viitor durabil și „green skills”. Ne-am însușit din comportamentul responsabil față de mediul înconjurător de la școala ce ne-a găzduit. Elevii spanioli ne-au prezentat școala, iar noi ne-am prezentat, cu emoție, școala din care provenim. A doua zi am avut un curs de limba spaniolă și am mers împreună cu prietenii noștri spanioli la muzeul de știință. Acolo am avut ocazia de a învăța despre Univers, animale și corpul uman. Ne-am bucurat de această zi petrecută împreună! În a treia zi am explorat Granada și am aflat mai multe despre acest oraș. Elevii din Spania ne-au explicat mai multe despre cultura și geografia lor și am învățat despre tipurile de energie pe care Andaluzia l-a adoptat. Apoi, am vizitat o fabrică de reciclat. Aici am învățat că reciclarea este un pas important spre un mediu curat. Voi aplica sfaturile învățate pentru a proteja natura. A sosit și ultima zi și despărțirea a fost cea mai grea, de noii mei prieteni. Am plecat din Granada îmbogățită cu o nouă experiență, noi oameni dragi în viața mea și cu noi cunoștințe.
Maya Cristișor, cls a 5 a H
Experiența oferită de programul Erasmus plus, prin mobilitatea in Granada, a fost pentru mine o oportunitate de dezvoltare personală, de exersare a limbii engleze si de descoperire de lucruri și informații noi. Am luat contact cu o lume nouă- în ceea ce privește limba, stilul de viață, sistemul de învățământ si viziunea asupra lumii. În mod deosebit am apreciat faptul că am socializat cu copii din alt mediu cultural, geografic si economic, că am lucrat în echipă cu aceștia în activități indoor si outdoor utilizând „ICT/digital tools” pentru diverse experimente STEAM. Am participat și la orele lor de curs, dar si la activități extrașcolare pe tematica proiectului – viitor durabil, green skills si exemple de bune practici pentru a ne putea împărtăși informații din mediul fiecăruia de viață și pentru a găsi soluții împreună. Am avut plăcerea de a vizita Muzeul de Științe (unde am fost impresionată de diversitatea expozițiilor), Castelul Alhambra (unde am învățat despre istoria provinciei), precum și cel mai mare centru de reciclare – EcoCentral –, unde mi-am îmbogățit informațiile despre mediu. Mă bucur că mi-am reprezentat cu mândrie țara, orașul si școala.
Maia Haraga, cls a VI a C
În primul rând, cred ca m-am întors din Spania cu mai multă încredere în mine. Faptul că am mers singură într-o țară străină, într-o familie străină și m-am descurcat onorabil m-a făcut să am mai multă încredere în forțele proprii. Faptul că am socializat cu elevi dintr-un alt mediu cultural și educațional, diferit de al nostru, m-a facut să înțeleg mai bine toleranța, respectul, negocierea și diplomația.
În al doilea rând, mi-am exersat cunoștințele de limba engleză, atât în timpul activităților școlare / vizite , cât și cu membrii familiei care m-a gazduit. Am învățat puțin limba spaniolă, mai ales formule de salut și de adresare.
Am prezentat, în fața unor persoane străine, școala mea circulară, unde nimic nu se irosește și totul se refolosește, de la apa pluvială la energia solară. Am participat la ateliere de lucru manual, în care am confecționat coșuri din rulouri de hârtie de ziar.
La fabrica de reciclare am participat la un workshop STEAM în limba engleză, unde am fost ajutati de ghid, în care am aflat niște combinații de numere, în urma unor jocuri de matematică, pentru a deschide niște lacăte, în spatele cărora se afla un memory stick. De asemenea, ne-a fost prezentat procesul de reciclare, de la colectare la transformarea deșeurilor plastice în granule, gata de a fi refolosite.
Ca activitate ecologică implicită, nu pot să nu menționez faptul că am mers foarte mult pe jos , cât am stat în Granada, reducând semnificativ amprenta mea de carbon.
La Parcul de Științe, am învățat inclusiv despre tipuri diferite de energii verzi și modalitățile de producere a acestora – solară, eoliană – și cred că acum sunt mai experimentată și mai pregătită pentru a descoperi lumea prin prisma educației primite.
Prof. Mădălina Dima
Coordonator de proiecte europene