Educaţie

El este elevul de la Colegiul Pedagogic Buzău, inițiator al unui proiect revoluționar în școli

Un puști de 14 ani, elev al Colegiului Național Pedagogic „Spiru Haret” Buzău, este autorul unui proiect inovativ, care a obținut cele mai multe voturi în cadrul programului „Oameni de Bine – Bugetare Participativă”, inițiat de Primăria Municipiului Buzău.

David Andrei Noapteș are 14 ani și este elev al Colegiului Pedagogic din Buzău. Proiectul său se intitulează „Școala mea în Buzăul Circular”, și prevede ca în fiecare școală să existe un echipament inteligent de colectare selectivă pentru ambalaje de băuturi de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu.

Ideea elevului a pornit de la faptul că aproape orice elev are un obiect de reciclat: „Ceea ce va fi cel mai important si diferit pentru noi elevii, ca aceste dispozitive vor emite, fie bonuri de recompensa ce ne vor stimula,determina sa reciclam tot,fie vor avea o aplicatie integrata, unde ne putem creea cont si acumula puncte in urma reciclarii.”

În opinia tânărului elev, noutatea proiectului o reprezintă stimularea și recompensarea celor care vor recicla. De asemenea, un astfel de dispozitiv ar stopa risipa i-ar degreva de unele sarcini pe angajații responsabili de curățenia în școli.

Orice deșeu are un impact negativ major asupra mediului,.În aceste condiții, este ușor de înțeles de ce si eu,un copil de 14 ani,doresc gestionarea mai eficientă a acestora, ceea ce reprezintă primul pas către economia circulară, în care, în mod ideal, toate produsele și materialele sunt reciclate , reutilizate. Luând în considerare presiunea tot mai mare privind gestionarea resurselor, conservarea și protejarea acestora devine o responsabilitate colectivă.Trebuie sa ne asiguram că nimic nu se pierde de-a lungul ciclului de utilizare și că sunt eliminate efectele nocive asupra sănătății oamenilor sau mediului înconjurător.  Din aceste motive,eu, ca si elev, imi doresc sa existe in scoala mea( si de ce nu,si in celelalte scoli), un echipament inteligent de colectare selectivă pentru ambalaje de băuturi de unică folosință din plastic, sticlă sau aluminiu,iar ceea ce va fi cel mai important si diferit pentru noi elevii,ca aceste dispozitive vor emite, fie bonuri de recompensa ce ne vor stimula,determina sa reciclam tot,fie vor avea o aplicatie integrata ,unde ne putem creea cont si acumula puncte in urma reciclarii.Din toata experienta mea,fiecare elev are cel putin un obiect de reciclat /zi,iar aceste obiecte ajungeau in cosurile de gunoi din clasa.Prin aceasta metoda de reciclare,vom scuti si personalul ce se ocupa de curatenia in scoli de anumite sarcini. Am informat conducerea scolii mele despre acest proiect,pentru a gasi metodele de recompensa.Dna directoare ma sustine in acest proiect ,gasind impreuna recompense.La reciclarea obiectelor ,unul dintre sisteme va emite bonuri de recompense cu puncte,iar in celalat sistem vom putea acumula acele puncte in contul nostru din aplicatie .In functie de materialul reciclabil,se va aloca 1 pct pt un obiect de plastic,carton,2 pct pt aluminiu si 3 pct pt sticla.La strangerea unui anumit numar de puncte ,elevul va primi ceva.Mentionez cateva idei: -intre 50-60 pcte sa castige un tricou alb personalizat cu “Echipa bunului simt” ce il poate purta la scoala -intre 60-70 pcte –un penar pesonalizat ”Echipa bunului simt” -intre 70-80 pcte sa castige un bilet la film sau la un meci -intre 80-90 pcte sa castige sansa de a fi ascultat la o materie unde doreste sa-si mareasca media -intre 90-100 pcte sa castige sansa de a putea amana ascultarea la o materie unde nu este pregatit in ziua respectiva(nota 4-inlocuita cu –nu acum).Avem si un castig din aceasta experienta:acel copil ,cu siguranta ,daca azi ia nota 4 pt ca nu a fost pregatit ,acea lectie nu o va mai invata pentru data viitoare,deci va avea lacune,dar daca va putea amana ascultarea,el sigur va invata .Deci, se va atinge atat targetul elevului cat si al profesorului. Acestea sunt doar cateva idei,ce pot fi modificate lunar.Putem introduce si excursii,vizitarea anumitor locatii,etc Ca si obiectiv principal as mentiona transformarea deseurilor in resurse,iar ca beneficiu principal -asiguram astfel disponibilitatea resurselor și pentru generațiile viitoare. Alte obiective: Formarea și cultivarea interesului și responsabilităţii elevilor pentru problema deșeurilor; • Promovarea și stimularea unor comportamente sănătoase faţă de elementele mediului înconjurător; • Formarea și consolidarea deprinderilor de colectare selectivă și reciclare a deșeurilor; • Stimularea creativităţii și dezvoltarea spiritului competitiv și inovativ, precum și a muncii în echipă.”, se arată pe pagina proiectului (click aici).

Proiectul lui David Andrei Noapteș se bucură nu doar de susținerea buzoienilor, care i-au acordat celmai mare număr de voturi (peste 2100), ci și de sprijinul directorului Colegiului Național Pedagogic „Spiru Haret” Buzău, prof. dr. Cristina Iacob:

În programul lansat de Primăria Municipiului Buzău ,,Oameni de Bine – Bugetare Participativă” școala noastră este reprezentată cu succes de un elev talentat și implicat, Noapteș David, din clasa a VII-a, care a elaborat proiectul ”Școala mea în Buzăul circular”. În urma procedurii de evaluare a eligibilității proiectelor, propunerea lui David a fost selectată, iar acum are nevoie de multe voturi pentru a fi câștigătoare. Vă rugăm să ne susțineți prin votul dumneavoastră, accesând link-ul de mai jos: https://www.oamenidebine.bz/…/scoala-mea-in-buzaul…/ .”, a scris directoarea colegiului pe Facebook.

Cosmin Șontică

Vă mulțumim pentru vizită! Așteptăm sesizările dumneavoastră la numărul de telefon 0725 225 335, pe Facebook sau pe WhatsApp.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back to top button